Vergaderen: ergernis of verrijking?
10/10/2019
Vergaderen… in vele jobs hoort het er gewoon bij. Uit cijfers van Protime blijkt echter dat de overgrote meerderheid van de Vlaamse werknemers (zo’n 75 procent) zich wel eens ergert aan de vergaderingen op kantoor. Vooral het feit dat er geen knopen worden doorgehakt, kan bij weinig werknemers op enthousiasme rekenen.
Dit zijn de grootste vergaderfrustraties:
1. Er worden weinig beslissingen genomen (28%).
2. Deelnemers zijn tijdens de vergadering met andere zaken bezig (24%). De smartphone zal hier ongetwijfeld voor iets tussen zitten.
3. Oude discussies worden opnieuw opgerakeld (23%).
4. Deelnemers komen te laat (21%).
5. Deelnemers zijn te passief en brengen weinig in (21%).
6. Deelnemers starten onvoorbereid aan de vergadering (18%).
7. Het is voornamelijk eenrichtingsverkeer; er is nauwelijks een mogelijkheid om zelf iets in te brengen (16%).
8. Afspraken worden niet vastgelegd (13%).
9. Er is veel ruis (11%).
10. Ik word uitgenodigd voor vergaderingen die niet horen bij mijn functie (11%).
11. De vergadering wordt niet voorbereid (10%).
12. Er is geen duidelijke voorzitter (5%).
Efficiënter vergaderen
Gezien deze frustraties, is het niet verwonderlijk dat 4 op de 10 respondenten vinden dat de efficiëntie van de vergaderingen in hun onderneming beter moet. Op die manier worden vergaderingen niet louter tijdvreters. Bijna de helft (49%) is op zich wel niet ontevreden over de vergaderingen, maar vindt toch dat er ruimte is voor verbetering. Bijna 4 op de 5 respondenten (79%) geven aan dat er intussen op het werk actie wordt ondernomen om de vergaderingen beter te maken. Dit bijvoorbeeld door concrete actiepunten op te stellen (18%) en/of een strakke agenda en planning op te stellen (14%). Het aanstellen van een voorzitter (13%), sluit de top 3 van de maatregelen af.
Mieke Vercruijsse