Openbaar vervoer in Brussel breidt verder uit
10/06/2019
Brussel is een stad in beweging en daar weet de Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB) alles van. “Daar spelen we op in door ervoor te zorgen dat iedereen zich ook vlot door de stad kan bewegen”, vertelt Johan Claes, employer branding & sourcing Manager. Een uitbreiding van het net én van het aantal werknemers in de toekomst is hierbij noodzakelijk.
Iedereen zal het wel al meegemaakt hebben: je neemt de auto om onze hoofdstad binnen te rijden, maar zit al snel muurvast. “De auto is in Brussel zeker niet de oplossing om je vlot te verplaatsen. Helaas hebben mensen nog onvoldoende de reflex om het openbaar vervoer te nemen. Het is precies of iedereen vindt dat de ander dat maar moet doen”, vangt Johan Claes aan. Toch merkt de MIVB een voortdurende stijging van het aantal reizigers. “We hadden vorig jaar 417 miljoen reizigers, een stijging van 4% tegenover het jaar voordien. Het is dus belangrijk dat we hier als vervoersmaatschappij ook goed op inspelen. Dat doen we door meer plaatsen te creëren, dus meer en grotere voertuigen, en de frequentie te verhogen”, legt hij uit. Zo komen er onder andere nieuwe bussen en trams bij. “We gaan voor duurzaamheid, dus kiezen we voor hybride bussen. In de toekomst zullen dat elektrische bussen zijn. Dat komt de luchtkwaliteit ten goede. Bij de trams opteren we voor langere trams”, gaat hij verder. Niet alleen de frequentie verhogen en meer plaats creëren, is de oplossing. “Het heeft geen zin meer bussen en trams in te zetten als ze zichzelf ook vastrijden in het verkeer. We moeten de lijnen optimaliseren. Ideaal zou zijn om trams overal in eigen bedding te laten rijden. Maar daar zijn we nog niet aan toe”, aldus Johan Claes.
Metrolijn 3
Op het programma staat ook een nieuwe metrolijn. Met metrolijn 3 zal een nieuwe as met 18 stations 10,3 km bestrijken en de stad van noord naar zuid doorkruisen. In 20 minuten zullen de reizigers via het centrum van Evere naar Vorst kunnen gaan. Een kleine revolutie waarop veel gebruikers aan het wachten zijn. Dat is nodig, want de metrofrequentie zit nu op de limiet van wat menselijk haalbaar is. Uiteraard denken we ook aan volledige automatisatie, maar dat is nog niet voor nu. Het zou wel ideaal zijn, want bij volledige automatisatie zou om de 90 seconden een metro rijden. Het is echter een hele klus om alles goed op elkaar af te stemmen en zover zijn we nog niet”, besluit hij.
Extra medewerkers noodzakelijk
Dit jaar heeft de MIVB maar liefst 840 vacatures. “Die nieuwe medewerkers moeten de talloze projecten van onze openbaarvervoersmaatschappij in goede banen leiden om de almaar toenemend aantal reizigers een volwaardig en doeltreffend mobiliteitsalternatief te kunnen bieden voor de wagen”, besluit hij.
Mieke Vercruijsse