Groei e-commerce kan nieuwe jobs creëren in stadslogistiek
17/02/2017
Het onderzoeksproject Intello City, dat peilt naar de mogelijkheden van een slimme stadslogistiek, zal ook inzicht bieden in de vraag of die nieuwe jobs kan opleveren.
Onderzoeksproject
De groei van e-commerce zet onverminderd door, net als de verstedelijking. Dit betekent: meer thuisleveringen, meer leverlocaties, meer retours en dus meer bestelbusjes in intensief bewoonde gebieden. De vraag naar een zo efficiënt mogelijke stadslogistiek is meer dan ooit actueel. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) is daarom in december van start gegaan met het project ‘Intello City’ om te onderzoeken of het Internet of Things kan helpen om de goederenlogistiek in een stad zo slim mogelijk te organiseren. Dit onderzoek, waarvoor het VIL samenwerkt met de steden Antwerpen, Leuven en Mechelen en met zes bedrijven, waaronder Procter & Gamble, Proximus en Samsonite, zal ook aangeven in welke mate e nieuwe stadslogistiek ook voor nieuwe jobs kan zorgen. Het VIL zoekt uit hoe Internet of Things (IoT) en stadslogistiek elkaar kunnen vinden. Hoe kunnen steden en bedrijven het IoT inzetten om aflevermomenten, -locaties en retours te optimaliseren? Kan dit bovendien leiden tot minder congestie en een grotere klanttevredenheid?
Last mile belevering
In een ideaal scenario rijdt een bestelwagen de stad binnen en wordt aan de hand van beschikbare informatie via verschillende bronnen (verkeer, parkeerplaatsen, weervoorspellingen, aanbod aan pakketten, andere voertuigen …) zijn route continu aangepast om tijd en beladingsgraad te optimaliseren. De lading van de bestelwagen en nog beschikbare ruimte zijn continu gekend zodat zowel de consument, de logistieke dienstverlener als andere bedrijven hierop kunnen inspelen. Het Internet of Things heeft vele definities en toepassingen. In dit project gaan we duidelijk maken wat het IoT is, hoe het gebruikt kan worden in logistieke toepassingen en wat de voordelen zijn voor bedrijven, steden en consumenten”, licht projectleider Jan Merckx (VIL) toe. “We gaan dit testen aan de hand van concrete cases in de last mile belevering. Hoe kan het IoT zorgen voor een meer betrouwbare en snellere levering, bijvoorbeeld door lockerkasten slimmer te maken? Hoe geraken terugzendingen meer efficiënt de stad uit door gebruik te maken van alle beschikbare data?” aldus Merckx.
Samenwerking met het living lab ‘City of Things’ in Antwerpen
Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met imec, dat reeds faam opgebouwd heeft met ‘City of Things’ in de stad Antwerpen. Binnen ‘City of Things’ wordt de hele stad een labo waarin op grote schaal data verzameld en geanalyseerd worden. Het VIL-project Intello City focust op goederenlogistiek en vormt daarmee een uitbreiding op ‘City of Things’. Het project gaat de IoT-infrastructuur van de stad Antwerpen gebruiken en er zal gekeken worden hoe het geconnecteerd kan worden met de steden Leuven en Mechelen. Het is duidelijk dat de stadslogistiek veranderingen ondergaat door e-commerce. Zolang de zelfrijdende auto geen feit is en zolang drones niet alle leveringen overnemen, zorgt dat ook voor meer jobs. Maar zelfs in die toekomstscenario’s, zal de nieuwe stadslogistiek ook om het talent vragen van “nieuwe stadslogistiekspecialisten”. Ook voor data-analisten blijft als gevolg van de “nieuwe stadslogistiek” een gouden toekomst weggelegd.
Geert Degrande