Pimp je LinkedIn (in 4 stappen)

LinkedIn is jouw perfecte virtuele visitekaartje: met één eenvoudige pagina kan je de buitenwereld laten weten wie je bent en wat je doet. Maar hoe zet je je professionele profiel het best in de verf? “Speel je persoonlijkheid uit”, tipt LinkedIn-expert Bert Verdonck, die al drie3 boeken schreef over de netwerksite. “Alleen maar je werkervaring en diploma vermelden is zo 2009.”

Stap 1: Ga voor de beste foto
Bert Verdonck:
“Meer dan 90% van de LinkedIn-gebruikers klikt enkel op profielen met een foto. Wie geen foto heeft ingesteld, bestaat dus niet op LinkedIn. Maar kies je profielfoto wel aandachtig: ga voor een zakelijk beeld waarop je vriendelijk glimlacht. Geen partypics met cocktails voor je neus, en ook geen norse mugshots waarmee je de mensen wegjaagt. Mensen staan er niet altijd bij stil, maar ook in de digitale wereld is een eerste indruk belangrijk.”

Stap 2: Bedenk een headline met pit
Verdonck:
“Zorg dat je professionele headline – de kopregel onder je naam – heel specifieke informatie bevat. Veel mensen vullen daar gewoon hun titel in, bijvoorbeeld ‘accountmanager’. Maar er zijn ontelbaar veel mensen met die functie, dus daarmee zal je niet opvallen. Omschrijf je beroep in meerdere, rake kernwoorden en sluit af met een persoonlijke toets, zoals ‘chocoholic’, ’triatleet’ of ‘oldtimer fan’. Ook al is LinkedIn een professioneel netwerk, het gaat nog altijd om mensen die verbinding zoeken met elkaar. Als je een persoonlijk tipje van de sluier licht, zullen meer mensen op je profiel klikken en interactie zoeken. Daar kan je ook zakelijk je voordeel mee doen.”

Stap 3: Kijk naar het totaalplaatje
Verdonck:
“De meeste mensen beschouwen hun summary als een bondige kopie van hun CV. Maar de mensen die op jouw profiel belanden, zijn op zoek naar het totaalplaatje. Verdeel je summary daarom onder in 3 delen. In het eerste deel doe je aan company branding: wat doet mijn bedrijf precies? Vervolgens ga je naar de professional branding: wat is mijn rol binnen de organisatie? Ten slotte maak je ruimte voor personal branding: waarmee hou ik me bezig buiten de werkuren? Alleen je diploma en werkervaring vermelden op LinkedIn is zo 2009.”

Stap 4: Verrijk je profiel met multimedia
Verdonck:
“Laat je LinkedIn-pagina tot leven komen met rich media zoals filmpjes en powerpoints. In een filmpje kan je bijvoorbeeld laten zien wat je functie inhoudt, of wat klanten over jou zeggen. Hoe meer multimedia en relevante keywords je gebruikt op LinkedIn, hoe makkelijker je profiel te vinden is via zoekrobots. De grootste fout van LinkedIn-gebruikers? Dat ze een te leeg profiel hebben.”

Gerlinde De Bruycker