Dé vraag die je tijdens een gesprek altijd moet stellen
04/12/2014
Normaal gezien ben je op en top voorbereid om naar een sollicitatiegesprek te gaan. Je hebt je piekfijn uitgedost en je hebt je op alle mogelijke vragen voorbereid. Je bent klaar om alle mogelijke argumenten uit de kast te halen om de potentiële werkgever te overtuigen dat hij echt jou in dienst moet nemen, of dat hij anders enorme kansen mist. Maar misschien ben je net als veel kandidaten over het hoofd gezien dat onvermijdelijk ook de vraag komt welke vragen jij nog hebt over het bedrijf of de organisatie.
Eén vraag….
In je enthousiasme over het feit dat je überhaupt uitgenodigd bent voor een gesprek of dat je effectief kans maakt om de job te krijgen, vergeet je wellicht dat er eigenlijk maar één zaak is die er echt toe doet. Want je mag ervan uitgaan dat het bedrijf je correct zal verlonen voor wat je er zal doen en dat ook de secundaire arbeidsvoorwaarden best OK zullen zijn. Uiteindelijk telt dan voor jou enkel of je je gelukkig zal voelen in je job. En om daarover al bij het rekruteringsinterview al een tip van de sluier opgelicht te zien worden, moet je weten of de bedrijfscultuur bij jou past. Op het ogenblik dat je de kans krijgt om een vraag te stellen, grijp je die dus best om naar de cultuur te peilen die bij je toekomstige werkgever heerst. En om te vermijden dat de rekruteerders daarbij rond de pot draaien, kan je dat beter niet rechtstreeks vragen, maar kan je best op een subtiele manier tewerk gaan.
….waarop je het antwoord subtiel te weten kan komen via subvragen
Vraag bijvoorbeeld wat in de ogen van het bedrijf het verschil maakt tussen een goede en een uitstekende medewerker. Als je dan hoort dat het bedrijf belang hecht aan teamwork en communicatie zit het wellicht wel snor. Maar als je gesprekspartner het bij de verwijzing naar een uitstekende medewerker heeft over het winnen van awards en in de kijker lopen bij de CEO, zou je al op je hoede moeten zijn. Een alarmlichtje moet ook beginnen te knipperen als je gesprekspartner met de mond vol tanden staat als je hem of haar vraagt naar de manier waarop het bedrijf nieuwe medewerkers opvangt en helpt en omgaat met eventuele fouten van de medewerkers. Als de rekruteerder daarentegen aangeeft dat hij best beseft dat iedereen fouten maakt en dat in het bedrijf iedereen wordt bijgestaan om te verbeteren en te leren, dan kom je terecht bij een organisatie waarin je goed zal gedijen. En over de bedrijfscultuur kan je ook heel veel aan de weet komen door de verrassende vraag te stellen wat de aspecten zijn waar de rekruteerder van houdt bij zijn bedrijf en op welke elementen hij of zij het niet zo begrepen heeft. Een clichéantwoord zoals dat het werk uitdagend en gevarieerd is, geeft al aan dat het bedrijf misschien toch minder interessant is dan je eerst had gedacht.
Geert Degrande