7 manieren om je werkplek (en die van je collega’s) hygiënisch en schoon te houden
26/12/2023
Ziet je werkplek (en die van je collega’s) er soms uit als een minivuilnisbelt? Dan is het tijd voor wat tips om je bureau ordentelijk en vooral schoon te houden. Met deze tips bijvoorbeeld.
1. Begin bij jezelf
‘Als je de wereld wil veranderen, begin dan bij jezelf’, zegt een wijs spreekwoord. Met netheid op de werkplek is dat niet anders. Geef zelf het goede voorbeeld. Gebruik desinfecterende gel en/of doekjes voor het schoonmaken van je toetsenbord, muis en telefoon. En zorg ervoor dat je werkplek er netjes en geordend uitziet.
2. Was regelmatig je handen
Zeker na een toiletbezoek en voor het eten. Zo voorkom je de verspreiding van ziektekiemen, bijvoorbeeld via deurhendels, koelkastdeuren en koffieautomaten. Als jouw collega’s dan ook nog hetzelfde doen, dan zitten jullie helemaal goed. Als er één stelregel is die je echt systematisch dient toe te passen, dan is het wel regelmatig je handen wassen. Viezigheid op kantoor wordt immers voornamelijk via de handen verspreid.
3. Eet niet aan je computer
Wat lekkers knabbelen aan je computer en tegelijkertijd iets leuks op je computerscherm bekijken? Probeer dat zoveel als mogelijk te vermijden. Beeld je immers even in wat een rotzooi het op de duur aan je desk, maar vooral ook op en tussen je klavier wordt. Broodkruimels, vettige vingers op en tussen het toetsenbord. Resultaat: een plek waar bacteriën maar al te graag te gast zijn.
4. Heb respect voor mekaar (en mekaars werkplek)
Vandaag zie je alsmaar meer flexwerkplekken. De ene dag zit jij er, de andere dag je collega. En de dag erna weer een andere collega. Heb dus respect voor mekaar en hou die flexdesks netjes. Laat geen rommel achter. Zie dat het werkblad netjes blijft en niet vol vetvlekken zit omdat jij toevallig zin had in een broodje gezond met extra mayo. Of dat het flexscherm vol vlekken zit omdat je een collega de dag ervoor een aantal statistische gegevens hebt willen verduidelijken. En daarbij je vieze vingers als aanwijsstokje gebruikte.
5. Hou het luchtig
Daarmee bedoelen we dat je de lucht moet schoon houden. Gebruik geen te extravagante parfums of room spray omdat jij die nu eenmaal graag ruikt. Het kan zijn dat je collega’s er een hekel aan hebben. Waar doe je je collega’s dan wel een plezier mee? Door eens een raam open te gooien waardoor er even wat frisse lucht naar binnen kan. Dat heeft niet enkel effect op de lucht op kantoor, ook op het werkmoraal. Frisse lucht maakt monter en productief. En geeft virussen en bacteriën in de lucht minder kans.
6. Vermijd contact met ogen, neus en mond
Met je collega’s uiteraard. Maar vooral ook met jezelf. Met je handen aan je gezicht zitten en daarna een collega de hand schudden, kan een oorzaak van besmetting zijn. Vooral wanneer je net ervoor in je neus zat te peuteren bijvoorbeeld. Tuurlijk kom je al eens aan je gezicht tijdens de dag. Vermijd echter de meest courante dingen als, inderdaad, neuspeuteren of nagelbijten om maar wat te zeggen.
7. Wees niet te familiair
Hou voldoende afstand van je collega’s. Niet dat het afstandelijk wordt natuurlijk. Gewoon een comfortabele afstand. In bepaalde regio’s wordt er ook gekust als begroeting bijvoorbeeld. Probeer dat ook niet te stimuleren. Je lijf en leden, en die van je collega’s, zullen je er dankbaar om zijn. Het zijn immers typische momenten dat je vieze beestjes kan doorgeven en kan ontvangen.
Pascal Dewulf