6 voordelen van een opgeruimde werkplek (ook voor jouw carrière)

Een opgeruimde werkplek betekent doorgaans ook een opgeruimde geest. En een verhoogde productiviteit, toch? Dit zijn alvast 6 voordelen van een nette werkplek.

Het werkt gewoon lekker(der)

Geef toe, een werkplek die eruitziet als een vuilnisbelt motiveert niet, toch? Met een nette werkplek ga je jezelf bovendien ook een hoop gedoe besparen. Geen eindeloze zoektochten naar informatie tussen restjes lunch, verschaalde koppen koffie/thee en achteloos achtergelaten kattebelletjes of verbleekte post-its. Dat maakt je sneller en accurater.

Je presteert beter

Onderzoek heeft uitgewezen dat werknemers minder goed presteren in een rommelige omgeving. Mogelijk komt dat door het feit dat ze in een onordelijke werkomgeving een gevoel hebben de controle te verliezen. Mensen zouden op een opgeruimde werkplek daarenboven meer mentale vrijheid ervaren en zo beter in staat zijn om complexe(re) problemen op te lossen. We mogen dus concluderen dat een opgeruimde werkomgeving een positief effect heeft op je prestatievermogen.

Je schiet beter op met je collega’s

Geloof het of niet, er zijn collega’s die het echt op de heupen krijgen van rommel. Mogelijk heb jij daar minder problemen mee. Tracht daar echter toch rekening mee te houden. Op de werkplek werk je immers niet alleen, maar ook samen met je collega’s. Een rommelige werkplek kan je in die context vrij ruim zien. Niet alleen wanorde, maar ook (te) hard praten, luidruchtig telefoneren of tijdens je lunch zitten smakken om een aantal dingen te noemen. Mensen zijn rare beestjes. Wat voor de één prima aanvaardbaar is, kan de ander al snel irriteren. Aan jou om daar op een redelijke manier rekening mee te houden.

Het vermindert stress

Uiteraard hebben we allemaal wel al eens stress tijdens de werkdag. Wist je echter dat een rommelige werkplek bijdraagt aan je stressniveau en dat van je collega’s? Stress ontstaat immers ook vanuit een gebrek aan overzicht. Door je werkplek netjes te houden, kan je dat overzicht alvast mee helpen te behouden. Eenvoudige ingrepen kunnen je op dat vlak al een heel eind op weg helpen. Een papierbak om je papieren documenten in op te bergen bijvoorbeeld. Tip voor gevorderden: plaats een drietal van die bakken boven mekaar in functie van de prioriteiten die de documenten behoeven.

Het is veiliger (voor je documenten)

Privacy- of bedrijfsgevoelige info laten rondslingeren op je bureau. Geen goed idee. Voor je het weet, loopt het fout. En gaat je imago de dieperik in. Niet enkel naar je collega’s, maar ook richting je baas. En laat het nu net die laatste zijn die mee bepaalt hoe snel het gaat met jouw carrière. Hou je dus aan de bedrijfsrichtlijnen qua veiligheid van gevoelige documenten. En blink zo ook uit als professional.

Het is een oppepper

Wanneer je uitkijkt over een schoon bureau, voel je je gewoon beter. Je brein moet immers minder hard werken om de prikkels te verwerken die het bij een rommelig bureau allemaal te slikken krijgt. Breng jezelf dus in zenmodus en kies voor een opgeruimde werkplek.

Pascal Dewulf

Bron: wetalent.nl