6 blunders die je absoluut moet vermijden bij je eindejaarspresentatie(s)

Het eindejaar is vlakbij en daar horen natuurlijk ook de obligate eindejaarspresentaties bij voor een vooruit- of terugblik op de werkplek. Wil je schitteren tijdens jouw eindejaarsexposé? Dan moet je deze 6 presentatieblunders alvast vermijden.

1. Je bent te gefocust op je presentatie

Een goed in mekaar gezette presentatie geeft je altijd een degelijke houvast. Opletten echter dat het niet de focus van je exposé wordt. Tuurlijk is die presentatie belangrijk. Ze bevat de hoofdboodschap die je wil overbrengen. Nog belangrijker is echter jouw publiek. Zij zijn de ontvangers van de hoofdboodschap. Je mag dus gerust je presentatie gebruiken om de draad niet kwijt te raken. Het contact met jouw publiek blijft echter primordiaal. Stel ook regelmatig vragen aan je publiek. Zo blijven ze wakker en aandachtig. Je betrekt hen zo immers actief bij je presentatie.

2. Je deelt op voorhand hand-outs uit

Zeg maar dag met het handje tegen de aandacht van jouw publiek wanneer je dat doet. Op dat moment zit er immers geen enkel verrassingselement meer in je presentatie. Gevolg: verveling en dus desinteresse bij je publiek. Dat soort situaties wil je nu net vermijden tijdens zo’n belangrijke eindejaarspresentatie, toch?

3. Je blijft op één plaats staan

Heb je bekende keynotesprekers al eens geobserveerd? Dan moet je weten dat ze voortdurend in beweging zijn. Van links naar rechts. En omgekeerd. Zo houden ze hun publiek bij de les. Zij moeten op dat moment immers ook de presentator visueel volgen. Niet enkel de presentatie. Dat brengt veel meer dynamiek. Gevolg: een geïnteresseerd publiek.

4. Je trekt meteen van leer

Iedereen is nog niet goed of wel binnen en je schiet gelijk van leer. Neem de tijd. Laat iedereen eerst plaats nemen, zich installeren en de ruimte even in zich opnemen. Acclimatiseren noemen ze dat. Wacht gerust tot het helemaal stil is in de ruimte en mensen zich beginnen afvragen wanneer je gaat beginnen. Dat is immers het perfecte moment waarop je hun volle aandacht hebt.

5. Je bent voorspelbaar

Begin je presentatie op een atypische manier. Stel jezelf niet meteen voor, maar trek met iets merkwaardigs de aandacht. Een wist-je-datje om maar wat te zeggen. Begin bijvoorbeeld met een digitale slide waarop je enkel een banaan toont en vervolgens de vraag stelt: “Wisten jullie dat het DNA van een banaan en dat van een mens voor 50% overeenkomt ?” Ludiek en interessant. Gelijk zal je een paar glimlachjes en wat gemurmel in het publiek oogsten. Goed zo, je hebt nu de aandacht van je publiek beet. Nu nog een geschikt opstapje vinden naar de eigenlijke presentatie en je bent helemaal vertrokken.

6. Je houdt het visueel niet scherp

We leven vandaag in een erg visuele wereld. Blijf dus ver weg van witte slides met bulletpoints. Kijk opnieuw naar hoe de grote jongens en meisjes dat aanpakken. Vaak zijn dat digitale slides die erg leuk ogen en die doorgaans één kernboodschap per digitale slide hebben. Hou je je aan die regel, dan kan je zo ook veel krachtiger je boodschap overbrengen.

Pascal Dewulf