6 tips om efficiënt om te gaan met kritiek op de werkplek

Kritiek op de werkplek. Iedereen krijgt er vroeg of laat mee te maken. De hamvraag: hoe kan je daar efficiënt en constructief mee omgaan?

1. Vecht niet tegen je oerinstinct

Dat je misschien wat heftig zal reageren, is heel normaal. Dat is je oerinstinct. Diep in je hersenstam zit immers nog altijd dat groepsgevoel om te overleven. Je hebt met andere woorden je collega’s nodig om sterk te staan op de werkvloer. Kritiek voelt aan alsof die sterke band plots wat aan kracht inboet. Dat is echter niet zo. Integendeel, vaak is het zelfs om je juist helemaal in de groep te houden. En je positie te versterken door de feedback (kritiek is eigenlijk niet meer dan dat) die je krijgt.

2. Luister actief

Je hebt misschien de neiging om defensief te worden. Doe dat niet. Kies in plaats daarvan om aandachtig te luisteren naar de kritiek. Belangrijk is ook dat je vragen stelt wanneer de kritiek die je krijgt niet duidelijk is. Anders ontstaat frustratie omdat je niet goed weet waar de heibel nu eigenlijk om te doen is. Vraag ook om praktische voorbeelden. Iemand die zegt dat je niet goed bezig bent, is vrij zinloze kritiek. Reële voorbeelden kan je ook veel beter kaderen. Vraag zeker ook om aan het eind van het gesprek alles nog even kort samen te vatten.

3. Vraag wat tijd

Eens je de kritiek hebt besproken, vraag je best wat tijd om er even over na te denken. Ga er rustig bij zitten en laat het allemaal even bezinken. Laat er gerust een dagje of twee overgaan. Zo kan je ook in je hoofd alles correct kaderen. En beter plaatsen voor een opvolggesprek of acties die je wil ondernemen om bepaalde dingen bij te sturen.

4. Geef feedback

Wanneer je alles op een rijtje hebt gezet, is het niet enkel tijd voor bijsturing.  Ook is het dan aan jou om zelf feedback te geven. Wanneer je alles op een rijtje hebt gezet, komen er immers misschien dingen naar boven waar je niet helemaal mee akkoord bent. En ook daar moet over gepraat worden. Het kan immers niet dat kritiek eenrichtingsverkeer is.

5. Oefening baart kunst

Je zal zien dat de eerste keer dat je kritiek krijgt behoorlijk overdonderend kan overkomen. Je zal echter al snel leren dat (opbouwende) kritiek gewoon deel uitmaakt van de dynamiek op de werkplek. Het is een manier om regelmatig eens mekaar af te toetsen en te kijken of de neuzen nog allemaal in dezelfde richting zitten. Met andere woorden: kritiek is de normaalste zaak van de wereld.

6. Je kan niet voor iedereen goed doen

Je zal zien dat hoe hard je ook je stinkende best doet er altijd wel mensen zijn die wat over je te zeggen hebben. Weet dan ook dat je werk goed doen één ding is. En dan is er het intermenselijke aspect. Sommige mensen prikken liever dan andere. En daar hebben ze allerlei redenen voor. En het werk is daar maar één facet van. Soms hoor je bij het clubje, soms niet. Weet daarom dat de werkplek bestaat uit een verzameling van mensen met elk hun eigen realiteit en eigen agenda. Probeer in die wirwar echter toch altijd open te blijven staan voor terechte kritiek. Alleen zo kan je een steeds betere professional worden.

Pascal Dewulf