Werkplekstrategie: hoe ‘neen’ zeggen wanneer je eigenlijk al ‘ja’ hebt gezegd

Voor je collega doe je alles, toch? En dan gebeurt het wel eens dat je eigenlijk ‘ja’ zegt terwijl je eigenlijk ‘neen’ had willen zeggen. Kan je op dat moment nog van mening veranderen zonder je collega voor het hoofd te stoten? Jazeker.

Een eerste vraag die je jezelf moet stellen is of je in de eerste plaats ‘ja’ had moeten zeggen toen je collega je om een gunst vroeg. Indien niet, dan is het nu tijd om in te schatten welke gevolgen die ‘ja’ intrekken kan hebben. Aan de andere kant mag je het ook niet te pessimistisch zien: misschien wegen de voordelen van de taak wél te doen toch zwaarder door dan de nadelen wanneer je de taak naar iemand anders doorschuift. Aan de andere kant kan je beter ‘neen’ zeggen wanneer je al met stellige zekerheid weet dat je toch half werk zal leveren.

Eerlijke uitleg

Heb je beslist om vooralsnog de taak, waarop je initieel ‘ja’ had gezegd, af te ketsen? Dan is het belangrijk dat je naar je collega een eerlijke uitleg kan geven waarom je je nu plots terugtrekt. Dat doe je best omdat in de toekomst anders het vertrouwen tussen jullie wel eens een deuk zou kunnen krijgen. Dat wil je uiteraard niet. Wanneer je een verkeerde inschatting hebt gemaakt qua workload, geef dat dan ook ruiterlijk toe. Alleen zo kan je collega jou begrijpen.

Empathie

Maak vervolgens geen loze beloftes naar de toekomst om de pil te vergulden voor je collega. Beloof niet om later wel in te springen indien je dat nu plots niet (meer) wil doen. Geef wel aan dat je naar de toekomst voor je collega wil blijven opkomen, maar dat je nu terugkrabbelt omdat het gewoonweg niet past in jouw tijdsbesteding. Het is daarbij vooral belangrijk hoe je daarover communiceert. Toon empathie en breng je ‘neen’ op een positieve manier. Toon aan dat je ‘neen’ zegt tegen de taak en niet tegen de collega in kwestie.

Lessons learned

Last but not least: je collega gewoon afschepen (nu ja, het is niet echt afschepen) is niet netjes. Bied zeker een alternatief aan. Misschien is er iemand anders die even kan inspringen? Of misschien kan jij de taak toch wel doen, maar gewoon op een ander moment? Tot slot: leer uit de situatie voor de toekomst. Hoe kan je voortaan beter anticiperen op dit soort situaties zodat je je collega niet opnieuw moet teleurstellen?

Pascal Dewulf