LHBTQIA+ op de werkvloer: zo ga je daar positief mee om

Mekaar als mens respecteren, los van geaardheid of gender, is de basis van elke relatie. Ook van de professionele relatie met je baas en collega’s. Inclusiviteit noemen ze zoiets. Iedereen hoort er met andere woorden bij. Logisch. Hoe je dat dan doet? Lees gerust even verder.

Eerst even wat toelichting. LHBTQIA+: dat is alvast een hele mond vol. Maar waar staat dat precies voor? Het begrip is eigenlijk een Nederlandse versie van het Engelstalige ‘LGBTQIA+’. Om ze even allemaal op een rijtje te zetten: LHBTQIA+ staat voor Lesbisch, Homoseksueel, Biseksueel, Trans, Queer, Interseksueel en Aseksueel. Het plusje aan het eind voor alle facetten die we vandaag op dat vlak mogelijk nog niet in kaart hebben gebracht maar die sommige mensen wel al een plaats hebben gegeven in hun leven.

Hoe ga je daar nu mee om? Wel, eigenlijk door gewoon je ding doen. Zoals je dat altijd deed. Wanneer je er geen aandacht aan besteedt en gewoon alle mensen in het bedrijf op eenzelfde manier behandelt, dan zit je helemaal goed. Toch zijn er een aantal dingen waarmee je inclusiviteit ook intrinsiek kan bestendigen. Inclusiviteit als het (figuurlijk) omarmen en insluiten van achtergestelde of minderheidsgroepen op basis van gelijkwaardige rechten en plichten. Inclusie staat als het ware tegenover uitsluiting en discriminatie.

Goed, hoe pak je die inclusiviteit dan best aan? Door jouw taalgebruik om even wat te noemen. Kies bijvoorbeeld voor genderneutrale aansprekingen.

  • Begin je een presentatie?
    Zeg dan (liever) niet: ‘Dames en heren’ of ‘Mevrouw en mijnheer’
    Zeg dan (liever) wel: ‘Beste aanwezigen’
  • Gebruik waar mogelijk ook neutrale geslachtsbenamingen. 
    Zeg dan (liever) niet: echtgenoot, poetsvrouw, secretaresse…
    Zeg dan (liever) wel: partner, poetshulp, administratief medewerker …
  • Vermijd (liever) ‘hij/zij’, ‘hem/haar’ en ‘zijn/haar’. Dit kan je op verschillende manieren doen.  Gebruik bijvoorbeeld de meervoudsvorm.
    Zeg dan (liever) niet: ‘De medewerker geeft zijn opmerkingen door.
    Zeg dan (liever) wel: ‘Medewerkers geven hun opmerkingen door.
  • Gebruik ‘die’.
    Zeg dan (liever) niet: ‘De medewerker verwittigt de klant als hij vindt dat…’
    Zeg dan (liever) wel: ‘De medewerker verwittigt de klant als die vindt dat…’
    Zeg dan (liever) niet: ‘De manager moet zijn medewerkers aansturen.’

   Zeg dan (liever) wel: ‘Als manager moet je je medewerkers aansturen.’

Belangrijk om weten: je bent dit niet wettelijk verplicht. Je mag dat taalgebruik dan ook hanteren als teken van respect naar je collega’s. Durf ook te vragen aan je LHBTQIA+-collega’s hoe zij de dingen zien. Als je dat wil. Dan kan je voor jezelf alvast een duidelijker beeld vormen hoe zij de dingen zien en hoe jij er positief kan mee omgaan. Vertrek altijd vanuit de gedachte dat alles begint met wederzijds respect. Ook op de werkvloer.

Wil je zelf even checken hoe inclusief het bedrijf is waar je aan de slag bent of wil gaan? Doe dan hier de inclusiescan.

Pascal Dewulf

Bron: VDAB.be