Zo tover je stress om tot zen

Stress op en rond het werk: zo goed als iedereen krijgt ermee te maken. Toch kan een kleine mindswitch al heel wat druk van de ketel halen. Stresscoach en psychologe Annita Rogier neemt enkele stresssituaties onder de loep en legt telkens de zen-variant ernaast.

Dankzij de smartphone ben je altijd bereikbaar. Je werk- en privéleven lopen steeds vaker door elkaar.

Annita Rogier: “Bewaak jouw eigen belang: het bedrijf zal heus wel overleven als jij zo nu en dan offline gaat. Werk is geen sprint, maar een marathon. Door op tijd rustmomenten in te bouwen, blijf je gezond aan het werk. Mensen die geveld worden door een burn-out, zijn vaak verbaasd dat de afdeling ook zonder hen blijft draaien.”

Er staan allerlei grote veranderingen in de organisatie op til.

“Mensen spelen vooraf allerlei rampenfilms af in hun hoofd: ik ga mijn collega’s moeten missen, open spaces zijn alleen maar vervelend,… maar voor hetzelfde geld wordt het beter, leuker, plezieriger! Elke grote verandering kost aanpassingstijd en zal je een ongemakkelijk gevoel geven. Dat kan je wel aan: je hebt al vaker in je leven veranderingen overwonnen. Bijvoorbeeld door een kindje te krijgen, een scheiding mee te maken of te verhuizen. Bedenk welke krachten je toen hebt gebruikt, en hoe je die kan inzetten bij de verandering die op komst is.”

Door het vele typen en zitten krijg je spierpijn aan je pols, rug, armen,…

“Bij pijnklachten is het belangrijk om langs te gaan bij een arts, ergonoom of preventieadviseur. Zij kunnen je geruststellen en advies geven. Laat ook onderzoeken of er een diepere oorzaak is: mensen met veel stress zijn vatbaarder voor die symptomen. Alvast één basistip: wissel veelvuldig van houding tijdens de werkdag. Het is beter om telkens even op te staan en naar de dossierkast te lopen, dan om alle dossiers ’s morgens al op je bureau te leggen.”

Je baas geeft nooit feedback en maakt niet duidelijk wat hij precies van je verwacht.

“Bazen schenken doorgaans 90% van hun aandacht aan dingen die niet goed lopen. Als jij geen aandacht krijgt, wil dat misschien zeggen dat je het juist heel erg goed doet! Onderneem zelf actie en vraag je baas om meer feedback en duidelijkheid. Beschouw dit als een kans om zelf ideeën aan te leveren die jouw werk prettiger maken. Zelf feedback vragen, geeft ruimte voor zelfsturing.”

“Klantgericht zijn, betekent niet klakkeloos ‘ja’ zeggen tegen de klant. Je moet altijd beleefd blijven, maar de communicatie moet wel correct verlopen. Weet ook dat zo’n aanval bijna nooit persoonlijk is. Het gaat om een wens van de ander die niet ingevuld wordt. Luister rustig naar de grieven van de klant en toon begrip voor zijn gevoel (“Ik begrijp dat u teleurgesteld bent.”). Zo zal de boze klant makkelijker willen meewerken. Sluit af met een controlevraag: “Kunt u hiermee verder?”

Je komt elke avond opgedraaid thuis door de stress in het verkeer.

“Beschouw je auto alvast als je eigen stukje thuis. Probeer de tijd in de file te gebruiken als ontstressingsmoment tussen kantoor en thuis: luister naar fijne muziek en maak je hoofd leeg. Je kan toch niets anders doen. Vechten tegen iets wat niet te veranderen is, kost energie. Je kan alleen maar proberen om de autorit anders te beleven.”

Gerlinde De Bruycker/foto Felicia Van Ham