Waarom je werkgever maar beter zijn algemene voorwaarden aanpast

Als je werkgever zaken doet met consumenten past die maar beter zijn algemene voorwaarden aan. Waarom is dat het geval en wat riskeert hij precies als hij dat niet doet?

Op 1 september trad een wet in werking die bedrijven die zaken doen met consumenten verplicht om hun algemene voorwaarden en contracten aan te passen. Die contracten bevatten namelijk meestal een clausule die aangeeft wat de sanctie is als de klant zijn rekening niet op tijd betaalt.

Wettelijke grenzen

Komt je werkgever een schadevergoeding bij laattijdige betaling overeen dan mag het bedrag daarvan niet hoger zijn dan 20 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan 150 euro is. De vergoeding mag 30 euro vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 euro bedragen als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500 euro is en 65 euro vermeerderd met 5 % van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500 euro met een maximum van 2.000 euro als het verschuldigde saldo hoger dan 500 euro is. Er moet ook een soortgelijke vergoeding in het voordeel van de klant voorzien worden voor het geval je werkgever zijn verplichtingen niet nakomt.

Beperking van de intresten

De nieuwe wet brengt ook een beperking aan betreffende de intresten die je werkgever kan overeenkomen met de klant. Die intresten mogen niet hoger zijn dan de interest tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten bedoeld in de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. Deze interesten worden berekend op de nog te betalen som.

Sancties

Als je werkgever zich daaraan niet houdt, riskeert die dat de clausule niet geldig is. De wet zegt verder dat een invorderaar die je werkgever raadpleegt (een advocaat, incassobureau…) moet nagaan of het contract of algemene voorwaarden wel conform zijn aan de voorschriften die de wet geeft rond intresten en schadebeding.  Is dat niet het geval dan mag deze geen ingebrekestelling sturen naar de consument. De wet bevat verder ook strafsancties voor ondernemers die zich niet houden aan de wet. Zij riskeren dan aanzienlijke boetes te moeten betalen.

Jan Roodhooft, advocaat