Is potje breken potje betalen?

Je gaat als schoonma(a)k(st)er aan de slag en breekt tijdens het poetsen bij een klant enkele borden of een vaas. Kan de klant de schade dan op jou verhalen?  Kan je werkgever eisen dat je hem de vergoeding die hij aan de klant moet betalen terugbetaalt?

In de top tien van knelpuntberoepen staat onder andere het beroep van schoonmaker bij mensen thuis. Als je voor dergelijke job wil kiezen, vraag je je misschien wel af wat je riskeert als je tijdens het poetsen schade veroorzaakt door bijvoorbeeld een vloer met een verkeerd product te poetsen of iets te laten vallen. Wat zijn dan de regels?

Werkgever aansprakelijk

Als je als werknemer schade veroorzaakt bij de klant dan riskeert je werkgever daarvoor aansprakelijk te zijn. De klant kan dan vaak ook vragen dat je werkgever zijn schade vergoedt. Mogelijk staan er in het contract tussen je werkgever en de klant wel clausules die deze aansprakelijkheid beperken. Als dat het geval zou zijn, rijst nog wel de vraag of ze geldig zijn of niet.

En jijzelf?

De klant kan jou als werknemer integendeel niet zomaar aansprakelijk stellen. Als werknemer ben je nu eenmaal in principe niet aansprakelijk voor de schade die je bij de uitvoering van je arbeidsovereenkomst aan derden berokkent. Ook tegenover je werkgever ben je in de regel niet aansprakelijk.  Je werkgever kan dan ook de schadevergoeding die hij aan de klant moet betalen in principe niet op jou verhalen. Van deze principes kan er ook niet contractueel worden afgeweken.  Gebeurt dat wel dan is die afspraak niet geldig.

Er zijn uitzonderingen

Je riskeert wel aansprakelijk te worden gesteld als er sprake was van een herhaalde lichte fout.  Laat je geregeld zaken vallen of beschadig je met de regelmaat van de klok goederen van de klant dan loop je wel het risico aansprakelijk te worden gesteld.  Hetzelfde geldt als er sprake was van een bijzonder zware fout of een opzettelijke fout.

Jan Roodhooft, advocaat