Daarom neem je maar beter geen cadeaus aan van leveranciers
23/09/2020
Als je binnen het bedrijf waar je werkt verantwoordelijk bent voor de relaties met bijvoorbeeld leveranciers of aannemers, dan neem je van hen maar beter geen cadeaus aan. Waarom is dat het geval en wat riskeer je als je dat wel doet?
Leveranciers die een goede band willen hebben met jou en het bedrijf waar je werkt denken er misschien wel aan om je af en toe te trakteren op een cadeau. Toch ben je daar maar beter voorzichtig mee.
Vraag het je werkgever
Wil men je een cadeau geven, kijk dan vooreerst na of er op dat vlak richtlijnen bestaan in het bedrijf. Daarin kan bijvoorbeeld staan dat het ontvangen van cadeaus sowieso verboden is of dat die bijvoorbeeld aan de werkgever dienen te worden gegeven.
Bestaan er geen richtlijnen, neem dan contact met je werkgever en vraag hem wat je moet doen met het geschenk dat men je wil aanbieden. Als je hierbij dan volgt wat je werkgever je zegt, hoef je later weinig te vrezen.
Zo maar aanvaarden?
Het geschenk zo maar aanvaarden doe je integendeel maar beter niet. Het afdwingen van geschenken van leveranciers (in ruil voor een verdere samenwerking waarover jij kan beslissen) is al helemaal uit den boze. Je werkgever kan dan namelijk van oordeel zijn dat je niet meer objectief kan zijn bij het beoordelen van de samenwerking, dat een te hoge prijs wordt betaald voor de diensten of goederen die de leverancier levert, enzovoort.
Sanctie
Hou je je hier niet aan dan loop je het risico dat je werkgever je ontslaat om een dringende reden. Volgens sommige rechters geldt dat zelfs als de leverancier je het cadeau zelf aanbiedt en je dat dus niet afdwingt. Als dat in het arbeidsreglement is voorzien, zou je werkgever je ook een minder verregaande tuchtsanctie kunnen opleggen.
Zelfs als er geen specifieke sanctie volgt, riskeren de feiten de relatie tussen jou en je werkgever te vertroebelen waardoor je sneller een ontslag riskeert of eventueel een latere promotie dreigt te missen.
Jan Roodhooft, advocaat