Moet je je houden aan een niet-concurrentiebeding als je als bediende je ontslag krijgt?

Je werkgever ontslaat je met naleving van een opzegtermijn of betaling van een verbrekingsvergoeding. Moet je in dat geval het niet-concurrentiebeding dat in je arbeidsovereenkomst staat naleven?

Uitwerking

Een niet-concurrentiebeding dat in je arbeidsovereenkomst staat, heeft niet altijd uitwerking. Zo kan je werkgever er zich vooreerst op beroepen als jij als werknemer de arbeidsovereenkomst beëindigt met naleving van een opzegtermijn of betaling van een opzegvergoeding. Je werkgever kan er zich ook op beroepen als hij de samenwerking beëindigt om een dringende reden of als je in onderling akkoord uiteengaat.

Je werkgever kan zich integendeel niet op het niet-concurrentiebeding beroepen als hij een einde maakt aan de samenwerking (met naleving van een opzegtermijn of betaling van een opzegvergoeding) of als jij de arbeidsovereenkomst beëindigt om een dringende reden in zijnen hoofde. Voorwaarde voor de uitwerking is verder dat je minstens zes maanden in dienst was. Je werkgever zou ook afstand kunnen doen van het niet-concurrentiebeding.  Ook dan kan hij zich er niet op beroepen.

Geldigheid

Zelfs als het niet-concurrentiebeding in principe uitwerking heeft moet dat ook nog geldig zijn. De wet stelt strikte voorwaarden voor de geldigheid zo onder andere op het vlak van het loon dat je verdient, de duur van het niet-concurrentiebeding, de reikwijdte daarvan en dies meer.  Ben je actief als handelsvertegenwoordiger of werk je bij een bedrijf met een internationaal activiteitsveld, met belangrijke belangen op de internationale markten of dat over een eigen dienst voor onderzoek beschikt dan kunnen er afwijkende regels van toepassing zijn.

Onrechtmatige concurrentie mag nooit

Zelfs als je ex-werkgever zich niet kan beroepen op het niet-concurrentiebeding, betekent dat nog niet dat je hem gelijk welke concurrentie mag aandoen.  Het is namelijk steeds verboden om je te bezondigen aan onrechtmatige concurrentie door bijvoorbeeld systematisch de klanten van je vorige werkgever op te bellen om over te stappen naar je nieuwe baas, door bedrijfsgeheimen die je bij je ex-werkgever vernam te gaan gebruiken bij een concurrent en dies meer.

Jan Roodhooft, advocaat