Steeds meer bedrijven geven voorschot op loon

Bijna drie op de tien Belgische ondernemingen geven werknemers een voorschot op hun loon als ze moeite hebben om rond te komen aan het einde van de maand. Nog eens drie op de tien stimuleren werknemers om meer naar kantoor te komen en zo thuis te besparen op de energiefactuur. 38% van de bedrijven onderneemt echter geen actie om hun werknemers extra financieel te ondersteunen om de stijgende levenskosten het hoofd te bieden.

De coronacrisis, de energiecrisis en de hoge inflatie hebben ingehakt op ons welzijn. Mentaal, maar vooral ook financieel.

Financiële zorgen

“Financieel welzijn en mentaal welzijn gaan samen. Het is logisch dat iemand met financiële zorgen niet goed in zijn/haar vel zit. Ook op de prestaties op de werkvloer heeft dat een negatief effect. De focus gaat helemaal naar geld en het gebrek daaraan. Financiële zorgen zijn de oorzaak van cognitieve problemen en ondermijnen de motivatie. Mensen die financiële onzekerheid ervaren, kunnen zich minder goed concentreren, ze maken meer fouten. Hun motivatie om te werken is niet intrinsiek, wel extrinsiek: ze werken omdat er geld in het laatje moet komen. Dat is zeker niet de motivatie die een werkgever graag bij werknemers ziet”, vertelt prof. dr. Bert Schreurs van de VUB.

Acties ondernemen

Het gros van de Belgische bedrijven erkent in een onderzoek van Acerta en de VUB dat de afgelopen drie jaar een grote impact gehad hebben op het welbevinden van hun medewerkers. Daarom nemen ze ook actie en ondersteunen ze hun werknemers. Dit doen ze zo door volgende zaken aan te bieden:

  • een voorschot op het loon (28%)
  • meer kantoorwerk om zo energiekosten te besparen (28%)
  • loopbaanbegeleiding aanbieden aan om te bekijken of medewerkers hun huidige job nog kunnen aanvullen met een andere activiteit om iets bij te verdienen (14%)
  • voorschot op de eindejaarspremie (11%)
  • aanbieden van life-coaching om te kijken of de werknemers hun leven, inkomsten en uitgaven op een andere manier kunnen organiseren (8%)
  • goedkope leningen (4%)
  • groepsaankoop energie/gas te faciliteren (4%)
  • ondersteuning te bieden bij het wisselen van energieleverancier (3%)
  • ondersteuning te bieden bij het aanvragen van (renovatie)premies (2%)

Een kleine 40% van de werkgevers zegt echter geen acties te ondernemen om medewerkers financieel te ondersteunen.

Mieke Vercruijsse