Draai je als kelner op voor kasverschillen?
17/05/2022
Als kelner in een horecazaak moet je vaak ook afrekenen met klanten. Maar wat gebeurt er als je rekening op het einde van de dag niet klopt? Kan je werkgever je dan aansprakelijk stellen voor kasverschillen? Mag hij de schadevergoeding die hij van je vraagt inhouden op je loon?
Wat zegt de wet?
Als je als werknemer fouten maakt in de uitoefening van je job, dan is je aansprakelijkheid beperkt. Meer bepaald zijn werknemers alleen aansprakelijk voor fouten die ze maken in het kader van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst als er sprake is van bedrog, een zware fout of een herhaalde lichte fout.
Je werkgever kan je dus in principe niet laten opdraaien voor kasverschillen die je hebt. Iets anders wordt het als je bijvoorbeeld doelbewust geld zou laten verdwijnen (je bezondigt je bijvoorbeeld aan diefstal) of als je al zeer geregeld kasverschillen had op het einde van de dag.
Andere afspraken?
Je werkgever kan in je arbeidsovereenkomst ook geen andere afspraken met je maken en bijvoorbeeld met jou overeenkomen dat je kasverschillen toch altijd zelf moet ophoesten. Doet hij dat toch, dan is zo’n clausule niet geldig waardoor je werkgever zich er niet op kan beroepen. Wat je werkgever eventueel wel zou kunnen doen is een soort van bonussysteem invoeren waardoor kelners en andere medewerkers die geen (of weinig) kasverschillen hebben een bonus krijgen en andere (die wel zo’n verschillen hebben) niet. Een dergelijk systeem zal vaak wel geldig zijn.
Inhouden op je loon?
Zelfs als je toch aansprakelijk bent voor kasverschillen, kan je werkgever die nog niet onbeperkt inhouden op je loon. Ook daar zijn er grenzen aan die in de wet worden aangegeven. Je werkgever mag deze inhouding nu eenmaal alleen maar doen als je daarmee akkoord bent of als je werkgever een gerechtelijke uitspraak heeft die zegt dat je hem een schadevergoeding moet betalen. In dat geval mag hij bovendien maximaal 1/5 van je nettoloon per uitbetaling inhouden.
Jan Roodhooft, advocaat