Het Nieuwe Werken: casestudy Rode Kruis Vlaanderen
03/07/2018
Rode Kruis Vlaanderen voerde enkele jaren geleden het Nieuwe Werken (Anders Werken) in. HR-directeur Peter Catry vertelt ons hoe de organisatie dit heeft aangepakt en wat de resultaten zijn.
Jullie zijn enkele jaren geleden gestart met de voorbereidingen van Het Nieuwe Werken. Hoe verliep dit?
In 2013 hebben we een bevraging gedaan bij onze werknemers. We hebben gepolst naar onder andere hun visie over flexwerken en cleandesk. Tijdens een infosessie hebben we de resultaten voorgesteld en daarna zijn we in werkgroepen aan de slag gegaan. Er was de werkgroep cleandesk en flexwerken, twee zaken die uiteraard nauw met elkaar samenhangen, de werkgroep herinrichting van het nieuwe gebouwen de werkgroep duurzaam werken/mobiliteit.
Kun je wat meer uitleg geven over de verschillende ingrepen die jullie doorgevoerd hebben?
Bij flexwerk en cleandesk hebben we het aantal bureaus gereduceerd tot 80% van de werknemers, want er waren veel plaatsen die niet benut werden omdat bijvoorbeeld mensen deeltijds werken. Bij de herinrichting van het gebouw hebben we niet enkel de landscapebureaus, maar hebben we activity based rooms voorzien. Dat zijn kleine ruimtes apart om bijvoorbeeld even zeer geconcentreerd te werken of voor een kort overleg. Bij duurzame mobiliteit hebben we tot nog toe enkel gewerkt op sensibilisering, bijvoorbeeld om met de fiets te komen werken.
Bij het Nieuwe Werken hoort ook thuiswerk. Is dat bij jullie aan de orde?
Zeer zeker, maar wel op een gecontroleerde manier. We willen vermijden dat mensen de connectie met de groep verliezen, dus is het aantal dagen thuiswerken beperkt.
Als je terugblikt op de afgelopen jaren, wat zie je dan als grootste voordeel?
Ruimtebesparing. We hebben veel minder lege plaatsen omdat we dit efficiënter aanpakken. In ons geval hebben we een volledige verdieping vrij kunnen maken. En de werknemers zijn tevreden werknemers met thuiswerk, flexwerk, cleandesk…
Zie je ook nadelen?
Niet echt… Denk aan een cleandesk, daar zijn weinig nadelen aan. Het is wel zo dat de werknemers nu geen eigen bureau meer hebben en hun spullen opbergen in lockers. Geen foto’s meer van de kinderen die op de bureau blijven staan. Voor sommigen was dat wel wennen, maar ik merk dat iedereen nu wel mee is in dit verhaal. In de aanpak van het thuiswerken kunnen we wel nog groeien. We zouden nog te vaak zelfcensuur opleggen en enkel vergaderingen plannen als de betrokken personen op kantoor zijn, maar er zijn voldoende andere manieren om met elkaar in contact te treden, zoals skype of chat. De technologie is op dat vlak goed gevolgd…
Mieke Vercruijsse