7 jobs die AI zal vervangen (of wijzigen)

Ben jij ook gefascineerd door wat artificiële intelligentie (AI) zoal allemaal kan? Ook de werkplek verandert er immers ingrijpend door. Dit zijn alvast 7 jobs die AI zal vervangen of grondig wijzigen.

Uit onderzoek van de Amerikaanse investeringsbank Goldman-Sachs zou blijken dat hulpmiddelen op basis van AI wereldwijd zo’n 300 miljoen voltijdse banen zouden kunnen kosten. Nog volgens de investeringsbank zou dit de arbeidsmarkt grondig kunnen verstoren. Mogelijk zit ook een commercieel luchtje aan die uitlatingen en ziet de bank vooral brood in AI-investeerders.

Nooit rook zonder vuur

Maar, er is echter nooit rook zonder vuur. Op de werkplek zien we wel degelijk de komst van AI. En dat is helemaal geen slechte zaak. Vandaag zetten bedrijven AI voornamelijk in als hulpmiddel. Om  soms ook al als vervanging van een job. Het is echter de zakensite Business Insider die de AI-kat de bel aanbond met een lijstje van 10 jobs die door AI in de prullenmand zouden belanden:

  • IT-jobs: AI zou zich vooral gaan moeien met alles wat geautomatiseerde generatie van computercode inhoudt. Softwareontwikkelaars zullen dus zeker het effect van AI gaan ondervinden. Ook data-analisten zouden worden geïmpacteerd.
  • Jobs in de media: hoe AI de mediawereld zal beïnvloeden, is nog koffiedik kijken. Door een gebrekkige kennis duiken allerlei doemscenario’s op. Het is bijvoorbeeld niet omdat AI automatisch content kan genereren dat die ook kwalitatief, betrouwbaar en factueel is. Een AI-systeem kan bijvoorbeeld ook geen diepte-interview op locatie doen om maar wat te zeggen. Bottom line: AI-gegenereerde content is niet de facto goede content.
  • Traders: beursexperts hebben sowieso altijd al met geautomatiseerde handling/trading-systemen gewerkt. Alleen zullen die systemen in de toekomst nog intelligenter en fijnbesnaarder kunnen reageren waardoor ze bepaalde taken kunnen overnemen.
  • Lesgevers: de automatisatie van opleidingen is vandaag al een feit. Het fingerspitzengefühl, inzicht en de communicatievaardigheden van een lesgever, daar is AI echter nog lang niet klaar voor.
  • Grafisch ontwerpers: AI text-to-image en text-to-video zoals Midjourney maken hun volle opwachting op de werkplek. Grafische ontwerpers gaan het dus wel moeilijker krijgen de komende jaren. Voor complexe ontwerpen op basis van bijvoorbeeld klantbriefings zijn de AI-systemen van vandaag echter nog wel een maatje te klein.
  • Accountants: dat bepaalde routinematige taken van boekhouders worden overgenomen door AI is ook vandaag al geen hocus pocus meer.
  • Medewerkers klantenservice: met de komst van bijvoorbeeld AI-chatbots wordt de taak van klantendienstmedewerkers voor een stuk geautomatiseerd. Voor complexe, diagnostische gesprekken met of ondersteuning van klanten is AI echter (althans vandaag) nog niet aangewezen.

Pascal Dewulf