VDAB-opleidingen op het werk: de manier om knelpuntberoepen in te vullen

Wanneer je aan knelpuntberoepen denkt, komt de zorgsector al snel ter sprake. Terecht, want met een kleine instroom en een té grote uitstroom zijn zorgprofielen heel gegeerd op de Vlaamse arbeidsmarkt. Om nieuwe mensen aan te trekken, experimenteren zorgorganisaties met nieuwe rekruteringsmethoden waarbij ze kandidaten opleiden terwijl ze al aan de slag zijn. Zorgorganisatie i-mens toont hoe dat gaat in het VTM-programma Blind Gesprongen. Ingrid De Meerleer, directeur kinderzorg, legt uit hoe zij nieuwe collega’s opleiden on the job.

Bijna elke job in de zorg is een knelpuntberoep geworden. Dat is volgens Ingrid De Meerleer te wijten aan verschillende factoren. “Om in de zorg te werken, moet je een specifiek diploma hebben. Daarnaast is het geen geheim dat de werkdruk hoog is. Als er mensen vertrekken of met pensioen gaan, duurt het binnen kinderzorg tegenwoordig 3 à 4 maanden voor we die vacature ingevuld krijgen.”

De juiste competenties

Nochtans zien ze bij i-mens potentiële nieuwe collega’s met de juiste mindset heel graag komen, ook zonder diploma. “Je moet natuurlijk wel de juiste competenties hebben. We kunnen medewerkers aanwerven en ervoor zorgen dat ze terechtkomen in een team dat hen begeleidt én dat ze tegelijkertijd een opleiding volgen”, verduidelijkt De Meerleer. “Zo delen we onze visie op kinderzorg al met de nieuwe collega’s, terwijl ze ondertussen via het onderwijs het juiste diploma behalen.”

Niet evident, wel efficiënt

Een veeleisende job uitoefenen, ondertussen op de schoolbanken zitten en dat combineren met een gezin: niet evident. “Klopt”, zegt Ingrid. “Het is ook niet alleen de lessen bijwonen. Je moet studeren, opdrachten maken …” De opleiding kinderzorg duurt minimaal twee jaar. Zolang neemt de organisatie het leergeld op zich en betaalt ze het loon door terwijl de nieuwe medewerker op de schoolbanken zit.

Prima omkadering

i-mens staat open om een vervolg te breien aan deze manier van rekruteren. “We moeten uiteraard nog de evaluatie maken, maar we geloven in deze aanpak. We willen de nieuwe medewerkers in de toekomst nog meer versterken in hun opleidingstraject, met een prima omkadering. Zo ronden ze hun opleiding efficiënt af, en draaien ze snel mee als volwaardig lid van ons team. Met de steun van de collega’s op de werkvloer moet het voor onze werkstudenten haalbaar blijven om werk, onderwijs en privéleven te combineren.”

//kaderstukje

Zorgorganisatie i-mens

i-mens is actief in de thuisverpleging en gezinszorg en ook in de woon- en kinderzorg. Voor het programma Blind Gesprongen op VTM heeft i-mens deelneemster Elia aangeworven binnen kinderzorg zonder op voorhand te weten wie deze nieuwe collega zou worden. Kandidate Elia wist op haar beurt ook niet in welke sector of job zij zou belanden.