HR als motor van verandering
19/05/2016
HR speelt een sleutelrol in de snel veranderende zorgsector. Voor HR-professionals is het dus zaak om bij te blijven met de vele evoluties in hun vakgebied. Honderden vakgenoten wisselen op donderdag 9 juni plaats in De Montil in Affligem naamkaartjes én knowhow uit op het jaarlijkse congres ‘HR in de zorg’.
De drijvende kracht achter het congres is vzw Vorm, een vereniging die opleidingen organiseert voor alle medewerkers in de welzijns- en zorgsector. “Op ‘HR in de zorg’ brengen we elk jaar meer dan 300 HR-professionals uit de zorgsector met elkaar in contact”, zegt Liesbeth Ponsaerts, coördinator van vzw Vorm. De RSVP-lijst laat een waaier van HR-profielen zien, van hoofdverpleegkundigen in ziekenhuizen tot HR-medewerkers in zorginstellingen.
WORKSHOPS
De deelnemers hebben de keuze uit 28 workshops, waaruit ze er vier kunnen kiezen. “De workshops zijn heel divers qua inhoud, maar telkens staat het thema HR centraal”, legt Ponsaerts uit. “Een personeelsmanager van een ziekenhuis komt bijvoorbeeld praten over het gebruik van nieuwe HR-apps. Of een HR-coach geeft concrete tips over leiderschap in tijden van verandering.”
NETWERKEN
Naast de workshops zijn ook de netwerkmomenten van groot belang. “We lassen verschillende mogelijkheden in om met elkaar te netwerken: ’s ochtends bij de koffiekoeken, ’s middags bij de lunch, in de namiddag bij de afsluitende drink”, zegt Ponsaerts. “Dat wordt heel erg geapprecieerd door de deelnemers. Doorheen het jaar is iedereen immers binnen zijn eigen netwerk aan de slag, denk maar aan de thuiszorg, de ouderenzorg, de ziekenhuizen, de OCMW’s,… Op het congres kunnen de HR-professionals ook eens bij hun buren gaan kijken.”
VERANDERING
Het HR-congres staat dit jaar in het teken van het thema ‘verandering’. “Zorgorganisaties krijgen meer en meer te maken met fusies of samenwerkingsverbanden. De HR-afdeling fungeert steeds vaker als de motor van die veranderingen”, stelt Ponsaerts. “HR-professionals in de zorg moeten nieuwe processen binnen de organisatie uitrollen én er tegelijk voor zorgen dat iedereen mee is. Hoe houd je oudere medewerkers langer aan het werk zonder dat ze uitgeblust raken? Hoe ga je om met vier generaties op de werkvloer? Hoe vermijd je burn-outs in de felgeplaagde zorgsector? Op al die vragen biedt HR een antwoord.”
Ponsaerts merkt nog op dat HR in de zorg de laatste jaren sterk aan het professionaliseren is. “Waar er vroeger enkel aandacht was voor loonadministratie, wordt HR vandaag gezien als het centrale aanspreekpunt binnen een organisatie. Het is een dynamische sector geworden die ook vele jonge mensen aantrekt.”
Gerlinde De Bruycker