Werken anno 2017: betekenisvol werk primeert
08/02/2017
Een snelle carrière, veel geld verdienen en een werkweek van zestig uur? Vergeet het maar. Werknemers gaan anno 2017 op zoek naar betekenis in hun job. Trendonderzoeksbureau Trendhuis legt de vinger aan de pols bij meer dan 1000 Vlamingen.
Ontplooiing
Carrière maken is niet langer prioriteit nummer 1 voor werknemers. De trend is zelfontplooiing en betekenisvol werk verrichten. Elke dag iets bijdragen aan de maatschappij en ondervinden dat je werk zin heeft, is veel belangrijker dan die snelle klim naar de top.
Engagement
Ook werkgevers ondervinden deze verschuiving. Bedrijven die zich op sociaal en ecologisch vlak engageren, zijn een stuk aantrekkelijker voor sollicitanten. Werknemers zijn veel gemotiveerder binnen bedrijven die zich inzetten voor milieu of maatschappij.
Oorzaak
De oorzaak van deze zoektocht naar meer betekenis en inhoud? U raadt het al, de economische crisis van 2008. Een snelle economie waarin consumeren en ‘steeds groter en beter’ de norm was, bleek niet langer houdbaar. Vandaar de evolutie naar een duurzame maatschappij met meer zingeving en inhoud.
Jongeren
Maar wat met de jongeren die in deze veranderende werkcultuur terechtkomen? Zij blijken een pak gevoeliger voor onzekerheid in hun job en de daarbij horende stress. Wordt de generatie tussen 20 en 35 een burn-outgeneratie?
Meer jongeren zeggen de laatste vijf jaar afwezig te zijn geweest door stress. Angst om niet mee te kunnen op de arbeidsmarkt en een gebrek aan leer- en carrièrekansen zijn de belangrijkste oorzaken. Nochtans komen ze vol enthousiasme van de schoolbanken, maar de confrontatie met de werkvloer zorgt voor veel onzekerheden. Het antwoord voor werkgevers? Positief bekrachtigen en waarderen. Dat helpt om stress en latere burn-ours op een afstand te houden.
Zo, ook klaar voor een 2017 vol betekenis en maatschappelijk engagement? Alle resultaten kan je hier bekijken:
Eveline Janssens