Waarom je van gelukkig zijn succesvol wordt

Gelukkig zijn als mens en succes op je werk gaan hand in hand. Onderzoek wijst uit dat er een duidelijke wisselwerking bestaat tussen jouw happy gevoel als mens en jouw welslagen op de werkplek. Dit is waarom.

Het was Albert Schweitzer die ooit zei dat succes niet tot geluk leidt, maar geluk wel tot succes. Wanneer we onderzoekers Lisa Walsh en Sonja Lyubomirsky (University of California) en Julia Boehm (Chapman University) mogen geloven, had Schweitzer overschot van gelijk.

Geluk=succes

Empirisch onderzoek van de drie onderzoekers toont immers een verband aan tussen geluk en carrièresucces. Gelukkige mensen hebben vaak een hoger inkomen, presteren beter en krijgen gunstigere beoordelingen dan hun minder gelukkige leeftijdsgenoten. In hun onderzoek concluderen de onderzoekers dan ook dat geluk in direct verband staat met – en vaak voorafgaat aan – carrièresucces. Het expliciet versterken van positieve emoties leidt tot betere resultaten op de werkplek. Hun bevindingen werden gepubliceerd in het ‘Journal of Career Assessment’.

In perfecte balans

Ook auteur (en lector aan de vermaarde Amerikaanse Yale Universiteit) Emma Seppälä maakt in haar boek ‘The Happiness Track’ duidelijk dat geluk en carrièresucces rechtstreeks met elkaar zijn gerelateerd. De twee moeten volgens de auteur in perfecte balans zijn om mekaar ook te kunnen versterken. Je persoonlijke geluk opofferen en je carrière op de eerste plaats zetten, heeft dan ook vaak een averechts effect. Dat zijn alvast de theoretische bevindingen.

Praktijk van alledag

Onderzoek in de praktijk van alledag toont de stelling geluk=carrièresucces echter ook aan. Zo bestudeerden Britse onderzoekers de wekelijkse verkoopcijfers van zowat 1.800 callcenter medewerkers van de Britse telecomgroep British Telecom. Die cijfers vergeleken ze met de geluksscores van de verkopers, die wekelijks een geluksenquête kregen voorgeschoteld. Daaruit bleek dat werknemers die als ‘erg gelukkig’ uit de enquête naar voren kwamen, zowat 13 procent meer verkopen lieten optekenen dan diegenen die zich ‘erg ongelukkig’ voelden. Ook deden de gelukkige callcenter medewerkers meer oproepen per uur en hielden ze zich beter aan hun werkschema. Opvallend was ook dat ze niet noodzakelijke langere uren maakten, maar wel productiever omgingen met hun tijd.

Dichter bij mekaar

Eén onderzoek maakt uiteraard de zomer niet, maar alle research bij mekaar lijkt toch te duiden in de richting dat geluk en carrièresucces dichter bij mekaar staan dan dat we misschien wel kunnen vermoeden.

Pascal Dewulf