Mentale gezondheidsproblemen? Liever niet in mijn bedrijf

Een kwart van de Belgische leidinggevenden zou een werknemer met een historiek van mentale gezondheidsproblemen niet aannemen. De helft van hen denkt bovendien dat medewerkers met mentale problemen hun collega’s emotioneel naar beneden kunnen halen. Dat blijkt uit een bevraging van Antwerp Management School.

In een grootschalige bevraging van Antwerp Management School heeft 28% van de werknemers ooit last gehad van stressgerelateerde aandoeningen, 21% van een depressie, 19% van een burn-out en 17% van een angststoornis. Tegelijkertijd kan of durft 53% van de werknemers hun mentale problemen niet met hun leidinggevende te bespreken. Bedrijven hebben echter steeds meer aandacht voor mentaal welzijn op de werkvloer, denk maar aan yogalessen en sociale initiatieven om de werkcultuur te verbeteren. Leidinggevenden spelen een cruciale rol bij het bevorderen van het mentaal welzijn op de werkvloer.

Gebrek aan kennis en ondersteuning

Hoewel 80% van de leidinggevenden bereid is om aanpassingen te maken waar mogelijk, worstelt de meerderheid met het omgaan met medewerkers die mentale problemen ervaren. 54% geeft aan onvoldoende kennis te hebben om ondersteuning te kunnen bieden en 44% voelt zich niet competent genoeg. Een deel van het probleem ligt wellicht bij de organisatie zelf. Bijna vier op de tien (37%) leidinggevenden voelen zich niet gesteund door hun organisatie om medewerkers met mentale problemen te helpen. Daarnaast heeft 40% nooit enige vorm van psychologische ondersteuning, coaching of lezingen gehad over preventie, terwijl 70% nooit training of bijscholing kreeg. Ze missen dus concrete handvaten om mee aan de slag te gaan.

Risico voor de organisatie

Maar liefst 57% vindt het stressvol om samen te werken met werknemers die mentale problemen hebben. Bovendien beschouwt bijna de helft (46%) van de leidinggevenden deze medewerkers als een risico voor de organisatie en vreest dat ze andere collega’s emotioneel kunnen belasten (48%). Een kwart van de managers zou deze personen niet eens hebben aangenomen als ze van tevoren wisten van hun mentale problemen. Nog opvallender: 7% probeert zelfs actief van hen af te komen.

Perceptieverschillen

Bovendien leggen leidinggevenden en werknemers de oorzaak voor mentale problemen elders. Volgens leidinggevenden is de belangrijkste oorzaak waarom iemand uitvalt met mentale problemen gelegen op privévlak, vanwege de familiale of gezinssituatie. Ook vinden ze ‘medewerkers die te veel willen in het leven’ een topoorzaak, wat niet terugkomt bij de medewerkers zelf. Medewerkers ervaren werkdruk als het grootste probleem.

Preventie komt vaak te laat

“Mentaal welzijn op het werk is duidelijk niet evident”, zegt Eva Geluk, senior onderzoeker bij Antwerp Management School. “Preventie wordt bovendien nog vooral bekeken als een noodzakelijk ingrijpen wanneer het fout gaat, maar dan is het eigenlijk al te laat. Je moet het juist voorkomen, wat meer vergt dan alleen een wekelijks fruitmandje. Daarbij valt op dat medewerkers werkdruk als grootste probleem ervaren, maar leidinggevenden het verminderen van die werkdruk niet in hun top 10 plaatsen van wat ze concreet doen op het gebied van preventie.”

Mieke Vercruijsse