6 tips om met (nog meer) plezier naar je werk te gaan
28/05/2024
Naar alle waarschijnlijkheid loop je al iedere dag fluitend op je werkplek naar binnen. Mag het toch nog ietsje meer zijn? Dan hebben wij gelijk 6 supertips voor nog meer plezier op de werkplek.
1. Doe wat je leuk vindt
Klinkt een beetje simplistisch. Hoe leuk je baan ook is, routine zal er altijd op de ene of andere manier inkruipen. Toch moet het nettoresultaat meer dan positief zijn. Met andere woorden: je moet voor het overgrote deel blij zijn met de werkzaamheden die je uitvoert. Ben je daarentegen elke dag aan het eind van de dag somber en bekaf? Dan is er iets mis met die positieve flow die je eigenlijk moet vinden in je job. Wanneer elke dag echter een calvarieberg wordt waar je tegenaan kijkt, dan moet je het roer resoluut omgooien. Bottom line: je moet voelen dat je energie van je werk krijgt.
2. Job crafting
Uitgekeken op je job? Dan moet je niet onmiddellijk op zoek naar een baan bij een ander bedrijf. Je kan ook binnen het bedrijf waar je aan de slag bent op zoek naar nieuwe uitdagingen. Althans wanneer het bedrijf echt bij jou lijkt te passen. Maak je een move binnen het bedrijf dan kan je misschien een andere baan vinden die beter bij je competenties en carrière-aspiraties aansluit. Zo wordt je job weer net dat beetje leuker. Job crafting bestaat er in die optiek in dat je kijkt naar wat je echt wilt en vervolgens probeert dat in die nieuwe job die je beoogt samen te brengen. En dat je de dingen waar je echt energie van krijgt, probeert samen te ballen in één (nieuwe) job.
3. Vrienden op het werk zijn nodig
Een vriend op wie je kan steunen in goede of kwade tijden: wie is daar ooit slechter van geworden? Ook op de werkplek zou je zo’n rots in de branding moeten hebben. Zo’n vriend op de werkplek is niet enkel een steun en toeverlaat. Wanneer je iemand hebt waar je lekker kan mee schaterlachen aan de koffiemachine, dan ga je zo goed als altijd goedgemutst naar het werk. Stel je daarom misschien wat meer open. Niet per se als professional, wel als mens. Menselijke interactie is immers een cruciaal element voor het welzijn in je job, maar ook voor jezelf. Forceer echter niets. Een klik met een ander mens moet er ook op een natuurlijke manier komen.
4. Vrolijk mekaar op
Vier een promotie met je collega’s, neem initiatief om wat leuks te doen samen, doe mee aan bedrijfsactiviteiten met collega’s, ga na de uren misschien even samen iets drinken. Jullie zijn immers geen vreemden van mekaar. Hoe beter je mekaar kent, hoe meer je mekaar kan ondersteunen en opbeuren. Straal daarbij steevast positiviteit uit. Ook wanneer de gesprekken misschien moeilijk(er) verlopen of je delicate onderwerpen behandelt.
5. Doorbreek routines
Routine zorgt voor structuur en productiviteit. Dat heb je zeker nodig op de werkplek. Constant in het donker tasten, daar word je enkel maar ongemakkelijk van. Anderzijds wil je jezelf natuurlijk wel ontwikkelen als professional. Kijk daarom wat de mogelijkheden zijn in je bedrijf op dat vlak. Aarzel zeker niet om er met je baas over te praten wanneer er op dat vlak niets jouw richting uitkomt. Een goed gesprek is vaak het begin van de oplossing om de sleur te doorbreken. Zet je werkdag in die optiek ook eens op zijn kop. Ga bijvoorbeeld ontbijten voor de start van de werkdag met een toffe collega of lunch op een ander uur. De kans is groot dat je weer eens wat andere gezichten tegen het lijf loopt.
6. Zorg goed voor jezelf
Jouw persoonlijk welzijn en jouw gezondheid hebben een rechtstreekse invloed op je werksituatie. En omgekeerd. Voldoende slaap, beweging en (gezonde) voeding zorgen ervoor dat je in staat bent positief te zijn en te blijven. Waak ook over je welzijn tijdens de werkdag: regelmatig een pauze inlassen, maak een praatje of speel een potje tafelvoetbal wanneer die ter beschikking is op de werkplek.
Pascal Dewulf
Bron: wetalent.nl