Is een (elektrische) leasefiets interessant voor jou?

Woon je binnen een redelijke afstand van je werk, dan kan je een (elektrische) leasefiets overwegen. De hamvraag: hoe interessant is een (elektrische) leasefiets via jouw bedrijf?

Het is zo dat heel wat bedrijven (ook onder druk van de overheid) steeds meer mensen op de trappers willen krijgen voor het woon-werkverkeer. Voor velen een natte droom, voor anderen een onhaalbare kaart vanwege allerlei obstakels: afstand te groot, materialen die mee moeten en dies meer. Maar goed, stel dat je in de optimale situatie bent om een (elektrische) fiets te leasen via je werk. Wat moet je dan doen?

Nieuwe regelgeving

Het algemeen paritair comité van de bedienden (PC 200) heeft in het akkoord voor 2019-2020 een verplichte fietsvergoeding opgenomen. Dat betekent dat je vanaf 1 juli 2020 verplicht een vergoeding van 10 eurocent per kilometer zal ontvangen wanneer je je woon-werkverkeer per (elektrische) fiets organiseert. Voor een verplaatsing van pakweg 10 kilometer (heen/terug), verdien je dus een schamele 1 euro. Het maximumbedrag per dag ligt op 4 euro. Rijk word je er niet van, dat is al duidelijk. Die 10 eurocent is een richtlijn. Je baas kan daarover gaan met een maximum van 24 eurocent per afgelegde kilometer met de fiets. Hogere bedragen zijn onderworpen aan sociale zekerheid en belastingen.

Niet cumuleerbaar

Tja, al fietsend naar je werk rijk worden, is ook niet de bedoeling. Objectief is om je woon-werkverplaatsingen op een milieuvriendelijke en duurzame manier te organiseren, toch? Een eerste zaak die je moet meerekenen is dat een fietsvergoeding voor afgelegde kilometers niet cumuleerbaar is, behalve dan met kosten voor openbaar vervoer. Heb je al een bedrijfswagen dan kan je dus niet rekenen op een extra tussenkomst in de kilometervergoeding voor een elektrische leasefiets via jouw bedrijf.

Onderdeel van variabel verloningspakket

Een (elektrische) leasefiets wordt net als een leasewagen beschouwd als onderdeel van een variabel verloningspakket. Dat betekent dat je in geld (iets) minder per maand op je rekening krijgt. In ruil krijg je een leasefiets waarop je ook een bijdrage ‘voordeel in natura’ dient te betalen. Het is dus hetzelfde principe als bij een bedrijfswagen. Die twee zijn trouwens cumuleerbaar. Niet (zoals eerder gezegd) qua kilometervergoeding, wel qua leasing. Heb je dus een leasingbudget voor een wagen en besluit je te downsizen om zo geld over te houden voor ook een (elektrische) leasefiets via je werk, dan kan dat.

Slim aanpakken

Pak je het slim aan, dan hoef je dus niet in te boeten op nettoloon. Wil je per se je bedrijfswagen behouden met alles erop en eraan en een (elektrische) leasefiets on the side, dan ga je er financieel mogelijk wel wat op inschieten. Voor een leasefiets van zowat 2.500 euro, betaal je maandelijks toch al snel een leasingbedrag van meer dan honderd euro. Dat lijkt veel, maar net zoals bij je leasewagen zitten daarin heel wat zaken vervat zoals omniumverzekering, pechverhelping en dies meer.

Pascal Dewulf