Fiets leasen via het werk boomt

Deze week is het de Week van de Mobiliteit. Het moment om even het mobiliteitsgebruik van de werknemers onder loep te nemen. De belangrijkste vaststellingen uit een analyse van hr-dienstenbedrijf Acerta zijn dat een recordaantal werknemers een fiets leasen via het werk, dat het aantal fietsvergoedingen toeneemt en dat bijna een kwart van de bedrijfsvloot al hybride of vol-elektrisch is.

Wie zich tijdens het spitsuur naar kantoor begeeft, heeft het ongetwijfeld al gemerkt: niet alleen het aantal auto’s neemt toe, ook de fietsende pendelaars nemen in aantal toe. Het aantal werknemers dat een fiets leaset via het werk bereikt dit jaar een record. 1,62% van de werknemers trapt nu met de leasefiets naar kantoor. Dat is een stijging van maar liefst 25% in vergelijking met vorig jaar.

Langere trajecten door de e-bike

“Fietsleases aanbieden is een manier voor bedrijven om het loonpakket verder te flexibiliseren. Net als aan de leasewagen biedt de leasefiets het voordeel dat je deze met brutoloon kan betalen, tenminste als de werknemer daadwerkelijk het woon-werkverkeer met de fiets aflegt”, legt Charlotte Thijs, mobiliteitsexperte Acerta Consult uit.​ ​ En de kilometers die de werknemer tussen thuis en het werk met een leasefiets aflegt, zijn ook nog eens goed voor een fietsvergoeding. “De leasekost wordt zo ook deels terugbetaald. Door de boom van de e-bikes kiezen ook steeds meer werknemers ervoor om langere woon-werktrajecten met de fiets af te leggen”, voegt ze eraan toe.

Ook fietsvergoedingen in de lift

Net als het aantal leasefietsen, neemt ook het aantal fietsvergoedingen in sneltempo toe. Sinds mei 2023 kan de fietsvergoeding toegekend worden in alle sectoren. Die uitbreiding heeft meteen een impact gehad: in de periode mei-juli 2023 werden er meer fietskilometers vergoed. 1 op de 6 van de werknemers krijgt momenteel zo’n fietsvergoeding. Het gemiddeld aantal kilometer dat wordt gereden, steeg de voorbije maanden naar 11,25 km/dag, goed voor een maandelijkse vergoeding van zo’n 46,5 euro.

Ook de wagenvloot wordt duurzamer

Een ander manier om ecologische woon-werkverplaatsingen te doen is de hybride of elektrische wagen. Uit de cijfers van Acerta bleek dat in 2022 gemiddeld zo’n 13% van de bedrijfsvloot bestond uit hybride en volelektrische wagens. Een halfjaar later is al bijna een kwart van de bedrijfswagens (23,5%) een stekkerwagen. De gewijzigde fiscaliteit voor bedrijfswagens op fossiele brandstoffen ligt mee aan de oorzaak van deze verandering.

Mieke Vercruijsse