Slechte evaluatie? Zo ga je verder!

Een slechte evaluatie is nooit een pretje, maar zeker niet het einde van de wereld of je carrière. Regiotalent komt met een schouderklopje en enkele praktische stappen om de evaluatie te verteren. En je carrière weer op het spoor te krijgen.

Relativeer

Ten eerste: er is geen reden tot paniek. Het is een evaluatiegesprek met werkpunten, je bent niet ontslagen. Adem enkele keren diep in en uit. Geef jezelf wat tijd om het te verteren, alles komt goed.

Kalm

Blijf tijdens alle gesprekken kalm. Je opwinden heeft geen zin, net als boos worden. Ga tijdens het gesprek niet meteen in discussie of in de tegenaanval. Wacht tot die eerste gevoelens van teleurstelling of woede wat bekoeld zijn.

Positief

Een negatieve evaluatie is niet meteen slecht nieuws: je kan veel leren uit werkpunten die je aangereikt krijgt en de verwachtingen van je baas en collega’s. Zie het als een nieuw begin en ga met frisse moed weer aan de slag.

Herlezen

Herlees het verslag van je evaluatie op eigen tempo door. Zorg dat je alles goed begrijpt en noteer eventuele bijkomende vragen. Probeer alle opmerkingen objectief een plaats te geven.

Plan van aanpak

Maak een plan op voor elk van je werkpunten: hoe pak je ze aan, wat zijn voor jou de valkuilen en hoe kunnen je collega’s je helpen? Zet het in een document of op papier, zo heb je het visueel voor jou.

Afspraak

Wil je je leidinggevende nog eens spreken voor een tweede gesprek, je vragen en eventuele opmerkingen? Dat kan. Maak een afspraak, want als je binnenvalt op het moment dat hij/zij met een deadline zit, wordt het een moeilijk gesprek.

Zondebok

Steek de schuld zeker niet op je collega’s. Naast een negatief evaluatiegesprek kom je ook nog eens kinderachtig over. Zoek geen excuses voor je fouten, tenzij je 100% zeker bent dat de evaluatie niet rechtvaardig is.

Onenigheid

Ben je het niet eens met de evaluatie? Kaart dan eerst alle punten van kritiek aan die terecht zijn. Daarna ga je over op de werkpunten die je onterecht vindt. Zorg voor duidelijke tegenargumenten. Is er kritiek rond klantvriendelijkheid, print dan enkele mails af van tevreden klanten die je bedanken voor de goede samenwerking, bijvoorbeeld.

Eveline Janssens