Waarom een superidee achteraf toch vaak blijkt tegen te vallen

Zonet een geniale ingeving gehad? Denk er dan toch nog eens over na. In de praktijk blijken die superideeën immers wel eens tegen te vallen. Dit is waarom.

Driekwart van de briljante ideeën wordt in eerste instantie bejubeld, maar worden bij nader onderzoek toch naar de prullenmand verwezen. Confronterend, zeker voor diegenen die overlopen van goede ideeën. Christopher Fuchs en Oliver Alexy, beiden hoogleraar aan de Technische Universiteit München, komen samen met hun Keulse collega Fabian J. Sting en de onafhankelijke onderzoeker Maik Schlickel tot die conclusie. Dat doen ze nadat ze ideeën van ruim duizend werknemers bestudeerden in de Duitse auto-industrie. “Zelfs in zo’n nuchtere productie-omgeving bleven veel ideeën niet overeind”, schrijven ze in Academy of Management Journal.

Overenthousiast

Tja, het gaat zoals het meestal gaat met nieuwe ideeën. Mensen worden wel eens overenthousiast en dat leidt dan tot onrealistische verwachtingen. Uit het onderzoek blijkt voorts ook dat vooral groepen werknemers die met een innovatief voorstel komen vaak te optimistisch zijn over de uitkomst ervan. De onderzoekers denken dat dit komt omdat mensen in hun enthousiasme vaak minder kritisch zijn ten overstaan van mekaar. Daardoor is de opbrengst mager: bijna veertig procent van de groepsideeën worden daardoor overschat.

Groepsdruk

Vooral wanneer ideeën in groep ontstaan dreigt het dus fout te lopen. Dat komt omdat mensen in groep door peer pressure vaak minder snel een afwijkende mening hebben. Om echt goede voorstellen eruit te pikken, is het dan ook belangrijk een onderscheid te maken tussen het genereren van ideeën en het beoordelen ervan. In een bedrijf kan het voorts ook aangewezen zijn om ideeën via een anoniem kanaal de organisatie te laten instromen. Zo ontstaan geen vooroordelen afhankelijk van het bedrijfsechelon of de plaats (individu of groep) van waaruit die ideeën voortkomen. Last but not least: stimuleer en faciliteer als bedrijf actief het zoeken naar innovatieve ideeën.

Pascal Dewulf