Je grenzen stellen zonder aanmatigend over te komen bij je collega’s? Dat doe je zo

Trop is te veel. Je collega’s die je voortdurend komen opeisen, dat wordt een knoeiboel voor je dagelijkse workflow. Hoog tijd om je grenzen te stellen. Tot hier en niet verder. Maar goed, hoe doe je dat zonder aanmatigend over te komen? 

Begin al eens met wat vaker ‘neen’ te zeggen. Dat is heus geen schande. Uiteraard moet je op de duur niet bekend zijn op de werkplek als ‘Monsieur (of Madame) Non’. Je mag echter gerust eens passen wanneer een collega je om hulp komt vragen. Dat kan diplomatiek. Zeg dat je je handen momenteel vol hebt en daarom even niet kan bijspringen. Wil je het helemaal in schoonheid doen? Bied dan aan om mogelijk op een later tijdstip je hulp aan te bieden.

Punt, andere lijn

Ga jezelf ook niet uitgebreid excuseren. Je kan gewoon even niet bijspringen. Punt, andere lijn. Jezelf gaan uitputten in excuses werkt trouwens statusverlagend op de werkplek. Aan je carrière aan het werken? Dan moet je dat dus niet te vaak doen. Dat excuseren omdat je even niet beschikbaar bent. Je kan gewoon niet. Hou je communicatie op de werkplek op dat vlak helder en kordaat.

Lichaamstaal is primordiaal

En dan is er dat andere dingetje dat ervoor zorgt dat je sympathiek blijft in plaats van aanmatigend wanneer je even ‘neen’ moet zeggen. En dat is je houding als mens. Lukt het even niet, maak dat dan op een vriendelijke, maar doortastende manier duidelijk. Laat daarbij ook je lichaamstaal spreken. Die moet open zijn en naar buiten gericht. Geen gekruiste armen dus. En ook een ontspannen blik. Een glimlach mag er zeker bij. Laat zien dat je ‘neen’ zegt. Doe dat echter op een menselijke, fijne manier waar je collega’s vrede mee kunnen hebben.

Focus op je collega’s

Focus ook op je collega’s wanneer je je grenzen stelt. Niet op jezelf. Begin bijvoorbeeld niet over het feit dat collega’s altijd naar jouw toekomen voor extra hulp en dat je daar even geen zin in hebt. Dat creëert immers gelijk een negatief sentiment bij die collega die om jouw hulp vraagt. Geef in plaats daarvan aan dat je hem/haar heel graag zou willen helpen, maar gewoon even geen tijd hebt. De grens die je stelt, is op dat moment eentje waar je nog altijd oog voor je collega’s hebt. En niet enkel voor jezelf.

Toon begrip

Toon begrip voor collega’s die om hulp vragen. Dat betekent niet dat je jezelf in een onderdanige rol moet wurmen. Wel dat je toont dat je het welzijn van je collega’s echt wel belangrijk vindt, maar desalniettemin even die (hulp)kelk aan jou voorbij moet laten gaan. Gegarandeerd dat jou collega’s jou ook daarna nog op handen zullen dragen. Zelf wanneer je ‘neen’ zegt.

Pascal Dewulf