Emoji’s in je e-mails: doen of niet?

Beschouw je een smiley of frowny in je e-mail of presentatie als vanzelfsprekend? Of kan je er maar beter mee uitkijken? Wij brengen graag opheldering.

Uitgesproken visueel tijdperk

We hebben het al vaak gezegd: we leven vandaag in een uitgesproken visueel tijdperk. Beeld (foto, video, motion graphics…) is erg belangrijk. In die optiek lijken emoticons een vanzelfsprekend gegeven, toch? Tja, dat moet toch even genuanceerd. Die leuke gezichtjes in presentaties of e-mails hebben immers maar zelden het effect dat je ermee beoogt.

Minder krachtig

Onderzoekers van Tel Aviv University (Israël) onderzochten het gebruik van emoji’s en andere afbeeldingen in verschillende business settings. Ze kwamen tot de conclusie dat mensen die zich in een zakelijke context bedienen van emoji’s, vaak minder krachtig overkomen bij de ontvangers. In hun conclusies gaan de onderzoekers zelfs nog een stapje verder. Mensen die tijdens een onlinevergadering kleding met emoji’s (of zelfs kleding met het bedrijfslogo) dragen, worden minder hoog ingeschat dan de rest van de deelnemers in de meeting.

Sociale nabijheid

Wat is er dan verdorie mis met zo’n leuke emoji? The devil is in the details. Volgens de onderzoekers signaleer je met emoji’s dat je zoekt naar sociale nabijheid en cohesie. En laat dat nu net niet zijn wat je als decision maker wil uitstralen. Je wil wel een consensus, maar graag eentje die jouw insteek op een pedestal plaatst, toch?

Contraproductief

“Vandaag zijn we allemaal gewend om met foto’s te communiceren en de sociale netwerken maken het zowel gemakkelijk als leuk. Onze bevindingen fungeren echter als een rode vlag voor wat betreft het gebruik van emoji’s. In een werk- of zakelijke omgeving, kan dat contraproductief werken, omdat het een laag beslissings- en vaardigheidsvermogen aangeeft”, aldus de onderzoekers. Hun advies: “Denk twee keer na voordat je iets met emoji’s stuurt naar mensen in je organisatie of in een andere context waarin je als krachtig wilt worden ervaren.”

Liever niet

Uiteraard zijn er verschillen. Zo zou het afbreuk van imago enkel gelden op de werkvloer. Doe je dat met familie of vrienden, dan creëer je een nabijheid die erg op prijs wordt gesteld. Moraal van het verhaal: emoji’s in zakelijke communicatie kunnen sporadisch om bijvoorbeeld scherpe feedback wat af te zwakken of frontale aanvaringen met andere collega’s te vermijden. Anders? Liever niet.

Pascal Dewulf