Een fysiek gesprek of toch liever chat of telefoon?

Een op de vijf werknemers heeft sinds corona meer moeite met fysieke gesprekken op het werk. De contacten tussen de collega’s mogen dan wel gestegen zijn, ze gebeuren vooral via telefoon of chat. De drempel om fysieke gesprekken te voeren op de werkvloer ligt vooral voor ambtenaren en bedienden vrij hoog.

De communicatie tussen werknemers verloopt digitaler dan ooit. Online kanalen, als Zoom en Teams, worden massaal gebruikt. Ook nu we opnieuw fysiek naar kantoor mogen, blijft een op drie werknemers er graag gebruik van maken. Het lange thuiswerken en de vele digitale contacten met collega’s maakt het voor een op de vijf werknemers moeilijker om de collega’s spontaan aan te spreken voor een fysiek gesprek. Vooral ambtenaren en bedienden (26%) hebben het daar moeilijk mee, arbeiders (9%) veel minder. Dat is ongetwijfeld te wijten aan het feit dat arbeiders nauwelijks thuis konden werken tijdens de pandemie. Ook werknemers in grote bedrijven (24%) stappen minder snel of gemakkelijk naar een collega, in tegenstelling tot 14% van de kmo-werknemers.

Fysieke gesprekken zijn rijker

“We merken dat vooral introverten het nu moeilijker vinden om toe te stappen op anderen. De online manieren van communiceren zijn voor hen een makkelijkere manier om met anderen in gesprek te gaan dan face-to-facecommunicatie, die veel overweldigender, maar ook rijker is. Je ziet immers ook de lichaamstaal, kleine nuances in intonatie… Via online kanalen kan een antwoord beperkt blijven tot het terugsturen van een duimpje of emoji. Dat is veel minder vermoeiend. Maar het is net de rijkdom van een face-to-facegesprek dat ons toelaat echt met elkaar te connecteren”, licht professor dr. Anja Van den Broeck, arbeidsmotivatie-expert aan de KU Leuven, toe.

Digitale contacten als blijver

Een op de drie bedrijven zegt dat het zal blijven gebruikmaken van digitale platformen om te (video)chatten. Bijna evenveel bedrijven zegt er zelfs steeds meer gebruik van te maken.

Het gaat dan bijvoorbeeld over digitaal vergaderen. Maar er worden ook beduidend meer sms’en en WhatsApp-berichten uitgewisseld onder collega’s dan voorheen. Om nog maar te zwijgen van de uitpuilende mailbox. Een kwart van de werknemers zegt immers gevoelig meer e-mails te ontvangen dan voor de coronacrisis.

Combinatie digitale en fysieke meetings

Dat het vele telewerken en de digitale meetings werknemers van elkaar doet vervreemden, hebben ook de werkgevers begrepen. Zij geven de voorkeur aan een combinatie van telewerken en vergaderen, afgewisseld met momenten op kantoor waarop de medewerkers elkaar fysiek zien op de werkvloer. Een op de vier bedrijven geeft aan overleg in te plannen op dagen dat alle werknemers op kantoor zijn. In 13% van de bedrijven wordt ook op een hybride manier vergaderd, waarbij sommige werknemers fysiek aanwezig zijn en andere digitaal.

Hybride werken als afwisseling

De mix van digitale en fysieke contacten past in het nieuwe, hybride werken, maar is vandaag nog weinig de regel. “Dat is jammer, want het zorgt voor een goede afwisseling die het werk ook boeiender en plezieriger houdt én het vermijdt dat kantoor enkel de plek voor meetings wordt en thuiswerk alleen voor focuswerk. Net zoals bij veel zaken is het vinden van een goed evenwicht ook hier belangrijk”, besluit Wim Van der Linden, woordvoerder van Tempo-Team.

Mieke Vercruijsse