Cadeaus geven op het werk: do’s en dont’s

Het is weer pakjestijd. Ook op de werkplek. De hamvraag: wat hoor je te doen wanneer je geschenkjes geeft op kantoor en wat vooral niet?

Een geschenkje voor eindejaar, dat heeft iedereen graag. Toch bestaat er op de werkplek ook zoiets als geschenketiquette. Dat wil zeggen dat je bepaalde regels best in acht neemt wanneer je een collega of collega’s wil verrassen. Anders riskeer je immers ongemakkelijke situaties te creëren die ook lang na de feesten nog blijven hangen. En dat wil je vermijden, toch?

DO

Het juiste moment: kies het geschikte moment uit om een geschenkje te geven. Dat kan bijvoorbeeld tijdens het vertrek of pensioen van een collega, bij een huwelijk of een verjaardag maar ook voor het (werk)jubileum van een collega of bijvoorbeeld tijdens een sinterklaas- of kerstviering.

Gepersonaliseerde cadeaus: er mag wel een persoonlijk tintje zitten aan een geschenk. Zo laat je je collega’s echt zien dat je om hen geeft. Dat kan bijvoorbeeld met een bedrukte mok of een leuk bureau-accessoire in de bedrijfskleuren.

Groepscadeau: een cadeautje voor iemand die vertrekt en dat jullie samen als collega’s aankopen (en schenken), is altijd leuk. Zorg er echter voor dat het geven van een groepscadeau een positieve ervaring blijft voor zowel de collega’s als de ontvanger. Het moet met andere woorden niet worden opgedrongen aan collega’s om geld te geven voor een cadeau. Vraag bijvoorbeeld om voor een specifieke datum een bedrag in een pot te doen die ergens discreet op de werkplek staat. Dat is vrijblijvender dan langs iedere werkplek te passeren met de vraag om te doneren.

Een persoonlijke boodschap: even een boodschap van waardering toevoegen aan een geschenk, daar is helemaal niets mis mee. Nog leuker is een groepskaart waar jullie elk apart een korte boodschap op meegeven. Gegarandeerd iets waar die collega in kwestie nog lang plezier zal van hebben.

DON’T

Te gepersonaliseerde cadeaus: geschenken die op het lichaam worden gedragen kan je beter vermijden: parfums, kleding of sieraden.

Geld geven: een omslag met daarin geld geven doe je best niet. Een cadeaubon kan daarentegen wel. Liefst eentje die aansluit bij de hobby’s van de ontvanger.

Geschenken voor je baas: Vermijd het geven van cadeaus aan mensen met verantwoordelijkheid of macht op de werkplek. Jouw manager bijvoorbeeld. En al helemaal niet rond de tijd van de jaarlijkse evaluatiegesprekken. Dat zou wel eens een kwalijke indruk kunnen geven. Een afscheidsgeschenk kan dan wel weer natuurlijk.

Onderscheid maken tussen collega’s: voor de ene collega een royaal cadeau en voor de andere een pietluttig geschenkje? Dat kan je beter niet doen. Cadeaus moeten op de werkplek zorgen voor een connectie, niet voor een tweespalt.

Pascal Dewulf

Info: wetalent.nl