6 tips om onaangename gesprekspartners positief te sturen
27/04/2022
Ken je ze, de collega’s die op de werkplek het altijd voor het zeggen willen hebben, het meestal beter weten of geen oren hebben naar andermans ideeën? Krijg je het ervan op je heupen? Met deze 6 tips ga jij alvast een pak meer grip krijgen op die werkplek-bullebakken.
Weet waarom jij doet wat je doet
Tuurlijk, van die twistzieke collega’s word je gillend gek. Wanneer we in contact komen met tafelspringers op het werk hebben we al eens de neiging om ons te concentreren op de tafelspringer in kwestie. Dat is echter niet de bedoeling. Houd tijdens een discussie steevast je eigen doelen voor ogen, hoe moeilijk het gesprek ook wordt. En werk naar je doelen toe. Focus op de bal, niet op de man/vrouw.
Sta je mannetje/vrouwtje
Het is niet diegene die het hardst roept, die het grootste gelijk heeft. Laat je dan ook niet intimideren door een autoritaire schreeuwlelijk op de werkplek. Sterker nog: ga positief in dialoog en weet dat het zo alle kanten uit kan voor jou en je gesprekspartner. Je mannetje/vrouwtje staan betekent niet dat je in de aanval moet gaan. Integendeel, blijf onder alle omstandigheden beheerst en beleefd. Het is niet omdat jouw gesprekspartner dat niet is, dat jij je in die sfeer moet laten meeslepen.
Een vleugje humor doet wonderen
Even met een gepaste ludieke opmerking de wind uit de zeilen halen van een verbale agressor op de werkplek: moet kunnen. Zo heb je gelijk de lachers op de hand tijdens bijvoorbeeld een meeting. Opgelet, schiet niet door in een one(wo)manshow. Op die manier haal je immers al je sérieux onderuit.
De kracht van stilte
Wanneer jouw mening wordt gevraagd, beantwoord die dan met een voelbare stilte. Communicatietip: onderschat nooit de kracht van stilte. Met zulke stilte trek je immers helemaal het laken naar jou toe. De woorden die je vervolgens spreekt, zullen gelijk een pak meer ampleur hebben. Ook voor die ongelikte beer die jou het professionele leven lijkt zuur te willen maken.
Wees open over jouw frustraties
Zit die betweter je nu eens altijd in de weg tijdens een gesprek of een meeting? Aarzel dan niet om dat ook expliciet te benoemen. Geef eveneens aan dat dit het gesprek of de onderhandeling absoluut niet vooruithelpt. En ook dat jullie er zijn om samen naar een gemeenschappelijk doel toe te werken. Geef voorts ook aan dat er basisregels zijn die professionele relaties overstijgen: elementaire beleefdheid en wederzijds respect. Maak eveneens duidelijk dat wanneer niet aan die basisvoorwaarden wordt voldaan, je het gesprek niet wenst verder te zetten. Dat vereist durf. Maar een durver krijgt doorgaans meer respect op de werkvloer.
Gooi geen olie op het vuur
Wanneer er een verhitte discussie ontstaat, doe er dan geen schepje bovenop door die vervelende collega te jennen. Het haalt niets uit en jij schiet er ook helemaal niets mee op. Ze zullen enkel maar verder doorschieten in hun rol. Ontzenuw daarentegen de situatie met een diplomatieke zet. Geef aan dat jouw objectief enkel is om tot een gemeenschappelijke oplossing te komen.
Pascal Dewulf