6 stappen om een conflict op de werkvloer snel te ontzenuwen

Frictie op de werkplek met een collega, over de gang van zaken of met je baas: daar wordt een mens doorgaans niet echt blij van. Met deze 6 stappen haal je daarentegen al snel de lont uit het kruitvat.

1. Bepaal hoe je gaat reageren

Voor je reageert, is het belangrijk om in te schatten hoe je eigenlijk gaat reageren. Sterker nog: tracht voor jezelf uit te maken of je eigenlijk wel moet reageren. Misschien gaat het om een akkefietje. Door dat onder een vergrootglas te houden en je omgeving erop attent te maken, ga je misschien een averechts effect krijgen. Mogelijk vinden je collega’s je dan wat muggenzifterig, ietwat bekrompen of kort door de bocht. Breng enkel dingen naar boven die er echt toe doen. In heel wat gevallen is het vaak beter om gewoon niet te reageren. Waarom? Die grijze massa van jou kan onbelangrijke dingen soms disproportioneel opblazen.

2. Bepaal de plaats

Klinkt een beetje als in een western. En dat soort situaties wil je nu net vermijden. Namelijk het feit dat jullie tegenover mekaar komen te staan. Spreek daarom een rustig plekje af waar jullie even samen kunnen zitten met een kop koffie om als volwassen mensen te overleggen. Vermijd als plaats zeker de werkvloer onder het zicht van je collega’s. Je hebt immers van die mannetjesputters (of vrouwtjesputters) die met publiek erbij er doorgaans een machtsstrijd van maken. Het gaat hen dan helemaal niet over het issue dat jij hebt, maar wel om gewoon hun gelijk te halen onder het toezicht van je collega’s. Triest, maar het bestaat.

3. Wees objectief

Vermijd tijdens een gesprek om dingen te zeggen als ‘ik denk’ of ‘ik voel’ of ook ‘ik vermoed’. Grootmoeders wijsheid: je moet niet denken, je moet weten. Kom dus aan tafel met feiten en cijfers. Niet met wollige overpeinzingen. Hou je ook ver weg van ondoordachte en ongegronde veronderstellingen. Je doet er doorgaans meer kwaad dan goed mee.

4. Durf toegeven dat je in de fout bent gegaan

Is er een heikel puntje tussen jou en je collega of baas? En weet jij dat je eigenlijk in de fout bent gegaan? Wees dan niet kleinzielig van aard. Toon je nobele kant, sla een mea culpa. Met andere woorden: praat met je collega of baas, beken de fout, kijk hoe jullie een gelijkaardige situatie in de toekomst kunnen vermijden en doe er vervolgens (figuurlijk) zand over.

5. Kom met concrete acties

Vaak is het niet voldoende om een scheefgelopen situatie gewoon even te bespreken. Kies ook voor concrete acties voor opvolging. Alleen zo kan je voorkomen dat de situatie die tot de onmin leidde zich in de toekomst mogelijk opnieuw kan voordoen.

6. Ga voort me je (professionele) leven

Eens besproken, moet de zaak dan ook zijn afgehandeld. Zit achteraf niet nog wat te kniezen in een hoekje. Wees niet wrokkig wanneer je je gelijk uiteindelijk niet haalt wanneer je het eigenlijk wel wilde halen. Een nieuwe dag, een nieuw begin. En vooruit met de geit. Een duidelijk teken dat je een professional bent met de nodige maturiteit.

Pascal Dewulf

Bron: wetalent.nl