6 manieren om met je stem impact te creëren bij je collega’s

Je stem is jouw geheime wapen. Althans wanneer je ze goed gebruikt. Met de LLL-regel en vijf andere gouden tips bereik je op dat vlak snel resultaat.

Ontdek de bariton in jezelf

Het is algemeen geweten dat lagere, beheerste stemmen aantrekkelijker klinken dan nerveuze piepstemmetjes. Wil je wat gedaan krijgen van je collega, zing of liever praat dan een toontje lager. Je zal zien dat da meteen meer effect sorteert. Wanneer je van de ene dag op de andere echter een aantal toonaarden zakt, gaat dat uiteraard wel opvallen. Dus, wees matig met jouw vocale aanpassingen.

Respecteer de LLL-regel

Of je nu een presentatie geeft, even overleg pleegt met je baas of in meeting bent met je collega’s maakt niet uit. De LLL-regel is altijd van toepassing. ‘LLL’ als in langzamer, lager en luider. Zo maak je jezelf gelijk verstaanbaarder en sorteer je meer effect met wat je zegt.

Congruentie primeert

Je stem moet in overeenstemming zijn met wat je te vertellen hebt. Je boodschap is dus congruent wanneer jouw gebaren, houding en stemgebruik in overeenstemming zijn met de argumenten en inhoud die je brengt.

Vermijd extremen

Je stem is je stem. Oké, je kan misschien een en ander wel wat bijspijkeren. Toch moet je op dat vlak geen extremen opzoeken. Kennen je collega’s je als een creatief, flexibel persoon die bovendien makkelijk in de omgang is? Ga je stem dan niet plots autoritair laten klinken. Bottom line: zorg dat je stem ook in overeenstemming is met wie je echt bent. De scherpe kantje eraf vijlen mag, maar je hoeft zeker geen stemmenimitator te worden.

Let op wat je niet zegt

Ben jij in touch met je non-verbale stem? Dat is de stem die eigenlijk geen geluid maakt, maar wel de meeste impact genereert bij jouw gesprekspartner. Wanneer je aan de praat bent, recht dan je rug en doe je kin ietwat omhoog, maak oogcontact en zorg voor een open houding. Probeer te vermijden dat je druk gesticuleert tijdens jouw betoog.

Pas je aan aan de situatie

Je stem moet niet altijd hetzelfde klinken. Doe je een presentatie, dan mag ze wel wat luider en kordater doorklinken. Heeft een collega een moeilijk moment, zorg dan voor een zachte, gedempte stem. Kies voor kort en kordaat tijdens een meeting in bijvoorbeeld een fel verhitte discussie. Nooit voor agressief of arrogant.

Pascal Dewulf