6 dingen die je als professional kan leren van het Will Smith incident tijdens de Oscars

De kans dat je Will Smith een klap zag geven aan stand-upcomedian Chris Rock tijdens de jaarlijkse uitreiking van de Oscars is groot. De dagen na het incident werd de gebeurtenis immers breed uitgesmeerd in de media. Als professional kan je alvast een aantal belangrijke dingen leren van Smiths uitval.

Verbaal/fysiek geweld is niet oké

Wat er ook gebeurt in een professionele context, jezelf beroepen op verbaal of fysiek geweld is absoluut niet oké. In een zakelijke context dien je altijd de controle over jezelf te bewaren. Hoogoplopende emoties en agressie passen dan ook absoluut niet in dat plaatje. Indien je er toch aan toegeeft, kan dit ernstige gevolgen hebben voor jezelf en je carrière.

Je lijdt altijd gezichtsverlies

Ben je te ver gegaan op de werkplek en heb je iemand afgeblaft of misschien wel een klap verkocht? Dan ben je eraan voor de moeite. Met die daad wordt immers gelijk ook jouw professioneel imago aan diggelen geslagen. Gevolg: je moet door het zand, jezelf uitputten in excuses en hopen dat je baas je niet de laan uitstuurt. Doet hij/zij dat niet, dan zal je sowieso toch een aantal trapjes lager op de bedrijfsladder zakken. En dat allemaal voor een moment waarin je even over de rooie ging.

Een beheerst man is er twee waard

“De grootse man/vrouw is altijd beheerst en tevreden. De kwade man zit altijd vol met woede.” Niet onze woorden. Wel die van de Chinese wijsgeer Confucius. Jezelf kunnen beheersen in alle professionele situaties is mogelijk een van de sterkste eigenschappen die je kan hebben. Beheerst zijn, straalt ook af naar je collega’s. Zo bouw je aanzien en bewondering bij hen op. Een mooi bij-effect van jezelf altijd onder controle te hebben.

Het leven loopt niet altijd zoals je wil

Er zullen altijd obstakels in je professionele leven opduiken. Situaties waarbij je je absoluut niet comfortabel voelt of die je zelfs erg kwaad kunnen maken. Als professional weet je dat echter op voorhand en laat je je daardoor niet uit je lood slaan. Je hebt zakelijke doelen voor ogen (daar betaalt jouw baas je voor) en die zijn belangrijker dan je te verliezen in triviale dingen.

Laat je niet op sleeptouw nemen door jouw emoties (en die van anderen)

Soms nemen je emoties het over en voor je het weet, ga je helemaal door het lint. Tijdens de Oscars leek er eerst geen vuiltje aan de lucht. Chris Rock maakte een grapje over de vrouw van Will Smith. Die leek op haar beurt echter niet opgezet met de grap, waarna de emotionele toestand van Will Smith plots helemaal keerde en hij Chris Rock te lijf ging. Kortom, hij heeft zich op dat moment door zijn emoties laten overmannen. Wanneer we dat terugkoppelen naar jou en je werkplek: als professional kan je dit soort gedrag absoluut niet maken. Je hebt een arbeidsovereenkomst met je baas. Objectiviteit, neutraliteit en rationaliteit vormen onder alle omstandigheden de basis van die overeenkomst. Je baas heeft immers geen boodschap aan medewerkers die constant over de rooie dreigen te gaan.

Val niet uit je rol

Iedereen moet op elk moment weten welke rol hij of zij krijgt toebedeeld. Bij de Oscars krijg je mogelijk erkenning voor wat je doet. In avondjurk of smoking haal je vervolgens je beeldje op en maak je er voor de rest een gezellige avond van. Op de werkplek heb jij ook een rol te vervullen. Dat is althans wat je baas en je collega’s van jou verwachten. Ze willen een loyale collega, een rots in de branding en een expert in zijn of haar vakgebied. Met een ongeleid projectiel schieten ze helaas weinig op.

Pascal Dewulf