Je droombaan in zicht, maar toch vastgeroest in je huidige job? Zo maak je succesvol de sprong

Je wil wel, maar je durft niet. Achter die droomjob gaan. Het gras is immers niet altijd groener aan de andere kant, toch? Toch kan je die sprong succesvol maken. Ook wanneer je er niet echt de moed voor hebt.

Cruciale carrièreswitch

Je weet in je hoofd en in je hart hoe je carrière er zou moeten uitzien. En je hebt een droombaan op het oog die perfect aansluit bij die carrièreperspectieven. Er zit echter een dingetje in de weg: je huidige job. Misschien slokt die jou wel helemaal op waardoor je geen strategie kan bedenken om die cruciale carrièreswitch toch te maken. Van job veranderen is dan ook niet altijd zo makkelijk dan het lijkt. Voor heel wat professionals lijkt hun carrière over wolkjes te lopen. Ze doen wat ze doen waarna die promotie of droomjob zo in hun schoot lijkt te landen.

Aanvalsplan

Herken jij jezelf niet in bovenstaande omschrijving dan betekent een nieuwe baan doorgaans heel wat meer werk. Het kan op dat vlak alle kanten uit. Nieuwe vaardigheden ontwikkelen bijvoorbeeld of nieuwe connecties maken in je netwerk. Misschien moet je jezelf professioneel helemaal herdenken en aan je eigen ‘merk’ werken. Dat is dan de prijs die je betaalt wanneer je (te hard) focust op je werk ten koste van een langetermijnvisie/aanvalsplan met betrekking tot jouw carrière.

Succes op lange termijn

Het boek The Long Game: How to Be a Long-Term Thinker in a Short-Term World van auteur Dorie Clark helpt je om succesvol die transitie naar je droomjob te maken. Het boek focust op hoe je jezelf tegelijkertijd door die tweeledige realiteit (huidige job versus toekomstige job) kan navigeren. Met andere woorden: hoe kan je voldoen aan de kortetermijnbehoeften van het moment (dat wil zeggen je werk doen om in je levensonderhoud te voorzien) terwijl je jezelf positioneert voor succes op de lange termijn.

Vier principes

Volgens Clark berust elke succesvolle jobtransitie op vier principes. Een eerste daarvan is dat je de strategische waarde van je beroepsmatige activiteiten gaat analyseren. Dat doe je volgens Clark met een venndiagram. Dat is zo’n diagram met drie overlappende cirkels voorzien van gemeenschappelijke zones. Daar plaats je de activiteiten in die je vandaag doet en kijk je vervolgens of ze op de kruisingen passen waar de cirkels mekaar overlappen, dan wel in de aparte zones van elke cirkel. Zitten al je activiteiten in de aparte zones van de cirkels (je huidige job) dan is er werk aan de winkel. Zitten al je activiteiten daarentegen in de overlappende zones van de cirkels (de gemeenschappelijke activiteiten van je huidige en toekomstige job) dan zit je goed.

Professionele bondgenoten

Ten tweede ga je je professionele bondgenoten oplijsten. Dat zijn mensen met beslissingsbevoegdheid die je met die transitie kunnen helpen. Vraag hen om begeleiding en ondersteuning. Een derde factor is het werken aan je eigen ‘merk’. Jazeker, daar hebben we het in het verleden al meerdere malen over gehad. Jij bent wel degelijk een (professioneel) merk. Wil je die managementfunctie dan moet je mensen overtuigen dat je daar ook in past. Misschien moet je wat vestimentaire aanpassingen doen, je taalgebruik oppoetsen of je managementvaardigheden aanscherpen. Vooral wanneer je binnen hetzelfde bedrijf hogerop wil, is dat erg belangrijk. Iedereen kent je immers in je huidige functie, maar kan zich jou misschien niet onmiddellijk voorstellen in jouw toekomstige functie.

120% regel

Last but not least: wanneer je job 100% van je tijd vraagt, moet je misschien even inzetten op 120% van je tijd. Dat betekent dat je ook buiten je job timmert aan je nieuwe carrière. Anders gezegd: (even) een tandje bijsteken, is soms cruciaal om snel die transitie te maken. Succes!

Pascal Dewulf

Bron: hbr.org