Zo maak je met jouw kledingkeuze snel(ler) carrière

De kleren maken de man/vrouw. Ook op de werkplek. Sterker nog: wanneer je de juiste vestimentaire codes respecteert dan zou dat jouw carrière best wel eens ten goede kunnen komen. Deze expert bevestigt dat zonder meer.

Draai of keer het zoals je wil: je wordt beoordeeld op je uiterlijk wanneer je aan de slag bent op de werkplek. Door je baas, maar ook door je collega’s. Hou je je aan de kledingcodes die gangbaar zijn binnen het bedrijf waar je aan de slag bent, dan zit je goed. Overtref je ze, dan haal je gegarandeerd een wit blaadje. Duik even mee in de garderobe van de doorgewinterde professional.

Halo-effect

“Kleding, kapsel, houding: één blik en een oordeel is geveld”, zegt imagodeskundige Zabeth van Veen. “Onbewust heeft je gesprekspartner in de eerste drie seconden een mening over je gevormd.” Die mening wil de rekruteerder volgens Van Veen in het gesprek vervolgens bevestigd zien. Dat is het zogenaamde halo-effect. “Van iemand die professioneel gekleed is, wordt vaak gedacht dat die eerlijker is en een betere baan heeft. Je denkt positief over die persoon”, aldus Van Veen. Omgekeerd geldt dat echter ook. Wie geen goede eerste indruk achterlaat, kan nog volgens Van Veen een zogenaamd horn-effect creëren. Horn-effect als de hoorns van een duivel. Dat klinkt dramatisch, maar is gewoon symbolisch bedoeld. Het wil zeggen dat een eerste negatieve indruk tijdens het sollicitatiegesprek of het sollicitatieproces wel eens zou kunnen transformeren in een negatief oordeel. En dat wil je natuurlijk niet. Met andere woorden: de roemruchte drie seconden van de eerste indruk compenseren, kan soms best wel wat moeite vragen.

Raar beestje

Maar er is meer. Wat je draagt, heeft niet enkel invloed op hoe jouw omgeving jou percipieert. Wanneer je je kleedt naar de gelegenheid, dan zal je zelf ook beter presteren. Gek, toch? Mja, niet echt. Onderzoekers van Northwestern University (VS) namen de proef op de som en vroegen deelnemers aan hun onderzoeksproject een witte jas aan te doen. Tegen de ene groep vertelden ze dat het een doktersjas was. De andere groep kreeg te horen dat ze een schildersjas droegen. De mensen die dachten een doktersjas te dragen, werkten met meer aandacht en waren zorgvuldiger dan diegenen die zogenaamd een schildersjas droegen. Het is weer eens bewezen: de menselijke psyche is best een raar beestje. De wetenschappers concludeerden op hun beurt dat de symbolische kracht van de witte jas, en dus van de kleding die je draagt, invloed heeft op hoe je werkt en presteert.

Kleed je voor de gelegenheid

De onderzoekers van Northwestern University bedachten hier zelfs een term voor: enclothed cognition (geklede cognitie). Die wordt tot op vandaag nog steeds gehanteerd om te laten zien dat kleding jouw gedrag en prestaties kan beïnvloeden. Die ‘geklede cognitie’ zou zelfs ook van toepassing zijn wanneer je op je thuiswerkplek aan de slag bent. Dus wissel die hoodie maar snel in voor een strak (mantel)pak. In de praktijk zal het uiteraard niet zo een vaart lopen. Toch is er nooit rook zonder vuur. Is het ook voor jouw hoog tijd om jouw professionele kledingstijl een update te geven, maar weet je echt niet wat je aan moet? Kijk dan naar je baas of naar succesvolle collega’s. Uiteraard moet je geen kopie worden. Baseer je echter wel op hen om je eigen kledingstijl te upgraden. Althans wanneer ook jij je carrière een boost wil geven.

Pascal Dewulf

Bron: intermediair.nl