Zo blijf je ook in je latere carrière aantrekkelijk op de arbeidsmarkt
09/11/2020
Ben je een gedreven veertiger of een dynamische vijftiger? Dan weet je dat je marktwaarde bestendigen, ook tijdens de zoektocht naar een job, soms behoorlijk pittig kan zijn. Met onze tips blijf je ook tijdens de tweede helft van je carrière alvast onweerstaanbaar.
Voor altijd inzetbaar
Als ervaren professional weet je vast dat mid-veertig en verder je carrière bij momenten behoorlijk uitdagend kan zijn. Tijdens een jobswitch bijvoorbeeld. Of om jezelf te bestendigen tussen al dat jong geweld op de werkvloer. Dat had ook auteur Jeff Gothelf begrepen toen hij het boek ‘Forever Employable’ schreef. Vrij vertaald betekent die titel : ‘Voor altijd (professioneel) inzetbaar’. In het boek geeft Gothelf een aantal cruciale tips om ook op later leeftijd aantrekkelijk te blijven op de arbeidsmarkt.
Bouw aan je merk
Een belangrijke tip is dat je, los van je leeftijd, blijft bouwen aan je persoonlijke merk. Een kei zijn in je vak is één ding, hoe de mensen jou percipiëren is echter minstens even belangrijk. Je snapt het plaatje: vaardigheden en attitude gaan hand in hand. Promoot die twee actief op de werkvloer en, waarom niet, ook via een eigen website waar je je persoonlijke merk in de kijker zet. Iemand interessant ontmoet tijdens een keynote? Doorverwijzen naar je website. Jezelf actief vermarkten blijft doorheen je carrière enorm belangrijk.
Laat weten dat je er bent
Ook je netwerk onderhouden, is cruciaal om je loopbaan actief te kunnen blijven aansturen. Newsflash: LinkedIn is niet enkel bedoeld om je profielfoto en cv op te plaatsen. Het is vooral gemaakt om actief bij te dragen aan de belangrijkste online gemeenschap van professionals wereldwijd. Dat betekent connectie maken met andere professionals die je hebt ontmoet of graag zou willen ontmoeten. Ook je kennis delen en feedback en tips geven op de bijdrages van je connecties is een must. Zo laat je weten dat je er bent en scherp staat als professional. Offline idem dito. Businesskaartjes zijn er niet om in een mandje op je bureau te bestoffen. Je moet er actief mee aan de slag.
Durf ondernemen
Wat je ook doet: durven ondernemen is misschien wel de belangrijkste boodschap van het boek. Met andere woorden: heb geen schrik om de hand aan de professionele ploeg te slaan. Vraag om aanbevelingen, blijf alert voor opportuniteiten, trek je stoute schoenen aan en ga eens kijken wat er elders zoal leeft. Hou contact met ex-collega’s. Niet enkel omdat je ze sympathiek vindt. Ook omdat zij jou op nieuwe professionele paden kunnen brengen. Klinkt opportunistisch. Is het niet. Kortom, hou je ogen en oren open voor wat er professioneel speelt en grijp actief je kansen. Zit niet te wachten op betere tijden. Die komen er enkel wanneer je zelf aan de slag gaat. Tot slot: blijf levenslang leren.
Pascal Dewulf