Waarom je je professioneel beter niet spiegelt aan online business goeroes

Recent nog eens door je LinkedIn-muur gelopen? Je struikelt er als het ware over business goeroes, online coaches en carrière-experts. Allemaal weten ze alles over hoe je je carrière in de hoogste versnelling krijgt. Laat je er niet door overdonderen. Dit is waarom.

Laten we je gerust stellen: geen enkele succesvolle carrière of business is ooit vanuit het niets ontstaan. Nochtans is dat wat heel wat online goeroes en dito coaches je graag willen laten geloven. De realiteit is dat met de meeste succesverhalen een dosis geluk en een stevig netwerk is gemoeid. Iets ontstaat niet uit het niets. In haar boek Ons feilbare denken op het werk stelt auteur Chantal van der Leest dat elke beslissing die achteraf bleek bij te dragen aan het succes, even goed had kunnen mislukken. “Een eerlijker verhaal zou dan ook zijn: doe als succesvolle mensen doen en als je dan ook nog veel geluk hebt, slaag je misschien of misschien ook helemaal niet”, stelt de auteur.

Grote doorbraak

Waarom geloven we dan toch allemaal zo graag die (nep)succesverhalen? Volgens Van der Leest komt dat door een cognitieve illusie. Die zorgt ervoor dat we informatie van een (schijnbaar) succesvol persoon zo gaan interpreteren dat het een bevestiging wordt van de vooringenomen mening die we al hadden over die persoon. We zijn gek van succesverhalen en dromen zelf vaak van een grote doorbraak. En dat is nu net wat alle online goeroes je willen laten geloven. Opgelet, we willen je enthousiasme niet temperen. Een doorbraak in je carrière of onderneming kan er wel degelijk komen. Maar, ze niet ligt zomaar voor het grijpen. En al helemaal niet zo makkelijk dan dat online goeroes je willen laten geloven.

Dagdromen van succes

De reden dat (vaak zelfverklaarde) online experts daar toch mee weg komen, is het zogenaamde Dunning-Kruger effect. Dat stelt dat de gemiddelde mens zichzelf doorgaans overschat. Opvallend daarbij is dat hoe minder we van iets weten, hoe meer we vaak denken dat we er goed in zijn. Dat creëert een illusie van onfeilbaarheid. En het is nu net dat effect waar online succesverhalen op inspelen. Laat je dus niet vangen door al die online stories van onmetelijk succes. Kijk naar wat je echt zelf kan en ga daarmee aan de slag. Je komt er vast en zeker een heel eind verder mee dan dagdromerijen van gouden bergen.

Pascal Dewulf

Bron: MT.be