Waarom fouten maken cruciaal is voor het succes van jouw carrière

Oeps, foutje.Geen zorgen. Het overkomt de beste. Sterker nog: af en toe een uitschuiver maken, is goed voor jouw carrière. Dit is waarom.

Je geeft toelichting in een meeting en plots ben je helemaal de draad kwijt. Je stuurt een rapport naar alle teamleden met een kanjer van een fout in. Je becijfert de kwartaalresultaten, maar blijkt er compleet naast te zitten. Leuk is anders. Het einde van de wereld is het echter ook helemaal niet. Recht je rug, corrigeer de situatie en ga door. Want dat is goed voor jouw carrière.

Faalkunde

Ieder bedrijf zou er alles aan moeten doen om de angst voor fouten bij de medewerkers weg te nemen. Niet zozeer om het maken van fouten te stimuleren. Wel om bij mensen de angst weg te nemen om nieuwe dingen uit te proberen. Ook Remko van der Drift (foto), oprichter van het Instituut voor Faalkunde is die mening toegedaan. Hij schreef er zelfs drie boeken over. Remko van der Drift: “Dat fouten voor ontwikkeling zorgen, lijkt een ontzettende open deur. Toch wordt er in de praktijk heel krampachtig over gedaan. Mensen zijn huiverig om fouten te maken en voelen de druk om perfect te moeten zijn. Als het gaat om competent zijn, bedoelen mensen: foutloos. Maar fouten maak je sowieso. Je bent competent als je daar op een ‘faalkundige’ manier mee omgaat.”

Mild en accepterend

Op een ‘faalkundige’ manier omgaan met professionele uitschuivers betekent volgens Van der Drift dat je als professional op een volwassen manier met je missers omgaat. Dit wil ook zeggen dat je mild, accepterend en open kunt zijn naar falen. En je jezelf en anderen niet afstraft op fouten en ze niet wegmoffelt, maar juist op de agenda zet. Remko van der Drift: “Een mooi voorbeeld is de luchtvaart. In die sector worden zonder op de man/vrouw te spelen fouten onderzocht. Daardoor krijg je een lerende cultuur en mede daardoor is de luchtvaart zo veilig geworden.” Durven falen werkt dus innoverend. Bottom line: falen is dus niet alleen goed voor jouw eigen professionele ontwikkeling, maar ook voor het bedrijf waar je aan de slag bent. Het leidt tot meer innoverend vermogen en creativiteit. Niet toevallig de belangrijkste capaciteiten voor de professional van vandaag en morgen.

Bijbenen

Bedrijven moeten wendbaarder zijn dan ooit. Veranderingen gaan razendsnel. Als professional moet je dus steevast kunnen bijbenen. Het betekent ook dat je permanent blijft leren. En zoals bij elk leerproces maak je wel eens fouten. En dat is helemaal goed. “In een sociaal veilige organisatie durven mensen hun mond open te doen, wordt er feedback gegeven, luistert men naar elkaar en zijn fouten een natuurlijk onderdeel van leren en proberen”, aldus Van der Drift. “Fouten zijn feiten waar je een negatief oordeel op plakt. Soms is dat oordeel terecht, maar vaak is het ook de vraag of het wel een terecht en objectief oordeel is. Als je het oordeel losknipt, blijft er alleen een feit over. Dat helpt om te relativeren.”

Pascal Dewulf

Bron: intermediair.nl