Onthaal starters kan beter
10/01/2023
De manier waarop starters tijdens de eerste werkdagen en -weken opgevangen en begeleid worden, is cruciaal voor hun optimaal functioneren in de organisatie. En net dat onthaal kan beter. Dat blijkt uit een studie in opdracht van HR-dienstverlener Tempo-Team.
Beperkt tot een rondleiding
Een goed onthaal zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers volwaardig connecteren met de werkomgeving. Deze verbondenheid draagt onder meer bij tot hun motivatie, werkplezier en betere werkprestaties. Toch geeft slechts de helft (51%) van de werknemers aan dat de organisatie waar ze aan de slag gingen voldoende voorbereid was op hun komst. 34% geeft aan dat zaken zoals papierwerk, laptop en ICT niet in orde waren tijdens hun eerste werkdag. En 52% van de medewerkers kreeg onvoldoende begeleiding en leerde daardoor hun job al doende.
Werkgevers en hr verwelkomen nieuwkomers vaak door hen een rondleiding te geven (43%), te laten meelopen met een collega (42%) en een persoon aan te wijzen bij wie de starter terechtkan met vragen (39%). Maar daarbij stopt het bij velen dan ook.
Onthaal thuiswerkers beter georganiseerd
Een merkwaardige vaststelling uit het onderzoek is dat nieuwe werknemers die hybride werken, vaker aangeven dat ze voldoende tijd kregen om hun werk te leren dan collega’s die in het bedrijf aan de slag gingen (42% vs. 35%). Daarnaast blijkt ook dat wie veel vanop afstand werkt vaker een welkomstprogramma volgt (32% vs. 23%), uitgebreider uitleg krijgt over het intranet (28% vs. 23%), persoonlijker verwelkomd wordt door het management of hr (28% vs. 21%), vaker een peter of meter toegewezen krijgt (28% vs. 21%) en meer opleidingen mag volgen (26% vs. 21%) dan wie slechts occasioneel van thuis uit werkt.
Onboardingproces start voor de eerste werkdag
“Werkgevers mogen niet uit het oog verliezen dat het verwelkomen van nieuw talent in ideale omstandigheden al start voor de eerste werkdag, bij het aanvaarden van de job, en nadien ook langere tijd doorloopt. Wie het onboardingproces pas start tijdens de eerste werkdag van zijn werknemers verliest kostbare tijd om medewerkers aan de organisatie te binden. En ook in de maanden na de eerste werkdag moeten starters de nodige aandacht en ruimte krijgen om zich te blijven ontplooien en vernieuwen”, zegt Wim Van der Linden, woordvoerder van Tempo-Team.
Duurzame sociale contacten
Naast het wegwijs worden binnen de nieuwe job, is het voor starters ook van belang om duurzame sociale contacten met collega’s uit te bouwen vanaf de eerste werkweken. Toch wringt ook hier nog vaak het schoentje. Zo geeft 1 op 10 nieuwkomers aan dat hun collega’s eerder afstand hielden en afwachtend waren of zij aan de verwachtingen voldeden. Slechts 37% van de nieuwkomers wordt meteen gezien als deel van de groep.
Mieke Vercruijsse