De andere 50% (2): checklist voor je eerste 90 dagen op de werkvloer

In onze reeks ‘De andere 50%’ geven Eric Verbeiren en Frank Van Overwalle je tips om je kansen op de werkvloer te optimaliseren. Zet hiervoor je sociale brein in. Vandaag loodsen we je graag doorheen de eerste 90 dagen van je nieuwe job.

Blijf focussen op de vier p’s

Je focus op professioneel, positief, punctueel en proactief mag niet verslappen.

Hou je routine aan

Je hebt intussen een routine opgebouwd. Goede voeding, voldoende beweging, op tijd vertrekken, kledingstijl… Hou deze ook aan en ga hier niet in verslappen.

Hou je manager in de loop

Ga voor quick wins en deel deze ook mee aan je manager. Toets of wat hij of zij ervan vindt. Probeer sowieso wekelijks een statusmeeting te hebben: wat heb je gedaan, hoe heb je het aangepakt, wat ga je doen, wat denkt je overste hiervan…?

Hou je takenpakket onder controle

Je manager zal je de eerste maanden bescheiden taken geven om te testen hoe je het er vanaf brengt. Geef alle aandacht aan deze taken en ga voor topkwaliteit én lever op tijd aan.

Faseer je plan

Ga je werkplan in fases opdelen, want je hoeft niet alles in één keer te doen. Maand 1 gebruik je om te observeren en quick wins te behalen, maand 2 om te plannen en bij te sturen en maand 3 om de uitrol te doen en op te leveren.

Neem de cultuur op

Je manager heeft jou gekozen omdat hij of zij vindt dat je past bij de bedrijfscultuur. Zorg ervoor dat je grip krijgt op wat die bedrijfscultuur juist is. Deze wordt opgedeeld in symbolen, helden, rituelen en waarden. Ga lunchen met de collega’s of neem eens deel aan een after work drink. Zo kom je al heel wat te weten.

Schaaf de scherpe kantjes

Ga de Big Five-valkuilen wat afvijlen. De Big Five hebben betrekking op openheid, consciëntieus zijn, extravertie, altruïsme en neurotisch zijn. Probeer vooral een goede balans te vinden.

Zoek mentors

Ga op zoek naar mensen die je advies kunnen geven. Zo’n adviseur of mentor helpt je om de zaken in perspectief te zetten en te voorkomen dat je door je focus op je nieuwe job belangrijke zaken mist of zelfs de bal helemaal mis slaat.

Zoek minimentors

Naast iemand uit je eigen team of afdeling, is het ook handig om in elk van de belangrijke afdelingen waarmee je gaat samenwerken een minimentor te hebben. Bijvoorbeeld op personeelszaken, boekhouding, logistiek…

Mieke Vercruijsse

Zin in nog meer tips over plezier en succes in je (nieuwe) job? Haal het boek in huis of hou regiotalent.be in de gaten. De komende weken geven we je met plezier nog meer checklists. Info: https://borgerhoff-lamberigts.be/boeken/de-andere-50