Wil jij opnieuw voltijds naar kantoor?
14/03/2022
Na twee jaar vooral thuiswerk mogen de werkgevers opnieuw bepalen hoeveel we naar kantoor mogen of moeten gaan. Hoe zit dat bij jou op het werk? Is er een aangepast werkregime of word je weer voltijds op kantoor verwacht, zoals het vermoedelijk vooraf het geval was. Slechts 7 % van de werknemers is ervoor te vinden om weer voltijds naar kantoor te gaan.
Het hangt al even in de lucht en nu is het een feit: we mogen weer voltijds naar kantoor. Toch zijn de meeste werknemers daar niet voor te vinden. We hebben er geen zin in om elke dag weer te pendelen. De helft van de werknemers wil liefst niet meer dan twee dagen op kantoor werken, 13 % is voorstander van maar één dag op kantoor en 6 % zou zelfs het liefst volledig van thuis werken. Slechts 7 procent van de werknemers verkiest 100 % werken op kantoor. Dat blijkt uit een onderzoek van hr-dienstenbedrijf Acerta en onderzoeksbureau Indiville.
Positieve ervaring
Hoewel we thuiswerk van de ene dag op de andere noodgedwongen moesten uitproberen, hebben de meeste werknemers dat thuiswerk positief ervaren. 70 % is tevreden over hoe thuiswerk is georganiseerd, waarvan 20 % zelfs zeer tevreden. De meeste stellingen over thuiswerk krijgen positieve scores: er is vertrouwen bij de werkgever en leidinggevende over het thuiswerk, medewerkers ervaren een betere work-lifebalance, ze schatten de impact op het milieu positief in en van hun productiviteit menen ze dat die hoger ligt met thuiswerk. Een op de twee heeft wel het gevoel dat werk en privé door thuiswerk meer door elkaar lopen, dus dat is zeker een aandachtspunt.
Hybride systeem geniet de voorkeur
Als thuiswerk inderdaad verankerd wordt als werkvorm, ziet twee derde van de werknemers liefst een flexibel systeem, zonder vaste regeling rond thuiswerkdagen.
Aandachtspunten
Maar het is niet omdat werknemers thuiswerk algemeen positief waarderen dat alles vanzelf optimaal verloopt. Vier op de tien werknemers hebben de indruk dat ze thuis minder bijleren. Daarnaast hebben acht op de tien veel minder contact met collega’s en bijna zes op de tien minder contact met hun leidinggevende. Zes op de tien geven ook aan meer uren te werken als ze thuis zijn dan op kantoor. Belangrijke aandachtspunten voor werkgevers die een beleid van hybride werken uitwerken.
Goed doordacht thuiswerkbeleid
Werkgevers passen hun beleid en arbeidsovereenkomst best aan de nieuwe werkvorm aan, net als een vergoeding voor internet en telefonie, nu thuiswerk voorlopig niet langer een coronamaatregel is.
“Voor structureel thuiswerk moet er een bijlage aan de arbeidsovereenkomst worden toegevoegd. En uiteraard is een weldoordachte en liefst goed doorgesproken policy rond hybride werken ook een goed idee”, vertelt Ellen Van Grunderbeek, juridisch experte van Acerta Consult. “Als werkgever moet je uiteraard ook voldoen aan verplichtingen zoals de vergoeding voor verbinding en communicatie wanneer je opteert voor structureel thuiswerk. Je kan hier dus best wel even voor gaan zitten. Dat loont trouwens absoluut de moeite, want hybride werken kan, als het goed wordt georganiseerd, zorgen voor gelukkige medewerkers en een positieve uitstraling naar kandidaat-medewerkers. Hybride werken als troef voor retentie en rekrutering, welke onderneming wil die kans missen? Nu vooral verder surfen op de positieve golf is de boodschap”, besluit ze.
Mieke Vercruijsse