De andere 50% (4): checklist om tiptop te telefoneren

In onze reeks ‘De andere 50%’ geven Eric Verbeiren en Frank Van Overwalle je tips om je kansen op de werkvloer te optimaliseren. Zet hiervoor je sociale brein in. Vandaag geven we je graag tips om tiptop te telefoneren. Want de angst om te telefoneren neemt alsmaar toe.

Zet een professionele boodschap op je voicemail

Heb je een telefoon van het bedrijf? Vermeld dan de naam van het bedrijf in je voicemailbericht. Kom je in contact met internationale klanten? Denk er dan eventueel ook aan je boodschap in het Engels in te spreken.

Bereid je gesprek voor

Wil je iemand bellen, zorg dan dat het gesprek voorbereid is. Zet je in een rustige ruimte, neem een notitieschrift bij de hand, noteer wat je wil vragen en zorg dat je belangrijke informatie bij je hebt. Denk na over een vriendelijke opener en wees voorbereid om een voicemailbericht in te spreken.

Hou je introductie kort en krachtig

Vraag of je niet stoort, toon empathie via een persoonlijke vraag of begin met een compliment. Ideaal om het ijs te breken.

Breng je boodschap topdown

Start steeds met de belangrijkste boodschap en ga dan over naar de achtergrondinformatie. Blijf ook steeds actief luisteren.

Sluit efficiënt af

Herneem kort de conclusies en wacht beleefd tot de ander inhaakt.

Neem de telefoon goed voorbereid op

Wat als je zelf gebeld wordt? Ga voor uptempo en lage stem en met dalende toon zeg je je voor- en achternaam. Op die manier kom je bekwaam en betrouwbaar over.

Vermijd telefoonvalkuilen

Onderbreken, ongevraagd op luidspreker zetten, de lijn on hold zetten en niet terugbellen zijn ‘not done’ in een telefoongesprek.

Mieke Vercruijsse

Zin in nog meer tips over plezier en succes in je (nieuwe) job? Haal het boek in huis of hou www.regiotalent.be in de gaten. Volgende week geven we je de laatste checklist.