Welk knelpuntberoep past bij jouw karakter?

Ben je handig, communicatief of zorgzaam? Bij elke karaktertrek past wel een knelpuntberoep. Speel je belangrijkste eigenschap uit en je vindt meteen werk!

Handig

Kan je goed uit de voeten met je handen? Dan is de kans al groot dat er een knelpuntberoep bij je past. Van metselaar tot bakker, met je handen kan je dingen verwezenlijken waar anderen met bewondering naar kijken.

Ben je op zoek naar een combinatie van hand en verstand, dan is je bedje nog meer gespreid. Overal in Vlaanderen zijn werkgevers op zoek naar mensen met inzicht in techniek, gaande van monteurs en installateurs tot allerlei soorten technici (voertuigen, meubels, machines, elektronica, computers,…).

Oog voor esthetiek

Hou je van schoonheid én van mensen mooi maken? Dan is het kappersberoep misschien iets voor jou: een bijzondere stiel waar je niet snel op uitgekeken raakt. Je hebt de mogelijkheid om bijkomende opleidingen te volgen in knip-, kleur- en opsteektechnieken, je bent altijd mee met de laatste modetrends en je leert heel wat soorten mensen kennen in je kappersstoel.

Zorgzaam

Zorg je graag voor andere mensen? In de zorgsector struikel je haast over de knelpuntberoepen. Gelukkig scholen steeds meer mensen zich om tot verpleegkundige of verzorger, omdat ze geen voldoening meer vinden in hun bediendebaan-met-bedrijfswagen. Als zorgkundige kan je op menselijk vlak het verschil maken en dat zet zich ook door in de jobtevredenheid.

Georganiseerd

Zal je nooit een factuur te laat betalen, mis je geen enkele afspraak en werk je graag met to-dolijstjes? Een management assistent bewaart het overzicht over de drukke agenda van de bedrijfstop én fungeert als filter naar de buitenwereld toe. Deze job gaat verder dan die van een administratief medewerker: er is extra veel organisatietalent en menselijk inzicht voor nodig.

Behulpzaam

Leef je ervan op om andere mensen te helpen? Dan is kelner worden misschien wel jouw ding. “Mogen we nog een extra portie frieten, kan die salade zonder tomaten erbij of mag de hele tafel apart afrekenen”: honderd-en-een keer per dag kan je de klanten helpen. De fooi krijg je er achteraf gratis bij.

Communicatief

Ben je goed in praten en bepaalde dingen op de juiste manier overbrengen? Als commercieel medewerker doe je niets anders. Je bent het aanspreekpunt voor klanten, medewerkers, leveranciers, noem maar op. Je spreekt met heel wat mensen én luistert ook goed naar hun grieven, zodat je altijd de gepaste ondersteuning kan bieden. Vertegenwoordiger is nog zo’n knelpuntberoep waar deze eigenschap goed van pas komt.

Klantgericht

Is de klant voor jou altijd en overal koning? Toegegeven, klantgerichtheid is een holle term die te pas en te onpas gebruikt wordt in vacatures. Maar in de retail is er geen belangrijkere eigenschap dan deze! De knelpuntberoepen liggen in deze sector voor het rapen, van winkelmanager of departementsverantwoordelijke tot winkeldirecteur.

Gerlinde De Bruycker