Je dagen op kantoor zijn altijd te kort? Zo krijg je weer (meer) grip op jouw werkdag
01/09/2021
Je zet je ’s morgens vol energie voor je computerscherm. Voor je echter met je ogen kan knipperen, is het alweer vijf uur geweest. Ken je dat gevoel? Wij geven je alvast graag wat wijze raad mee om meer grip op jouw werkdag te krijgen. Graag gedaan.
Sluimerstand
Een eerste en meteen belangrijke reden dat jouw werkdagen zo snel vooruit lijken te gaan, is jouw zogenaamde sluimerstand. Ooit al eens voor de eerste keer naar een nieuwe bestemming gereden en bij de tweede keer dan plots vastgesteld dat de verplaatsing plots minder lang leek te duren? Jawel, sluimerstand. Van je brein dan. Dat slaat tijdens die eerste keer dat je naar de nieuwe bestemming rijdt veel meer prikkels op. Daardoor wordt het besef van tijd actiever beleefd. Doe je de verplaatsing echter vaker dan wordt het tijdsbesef abstract(er). Hetzelfde gebeurt ook tijdens je werkdag. En dan is het plots vijf uur geweest. Die sluimerstand kan je doorbreken door iets nieuws of anders te doen dan dat je gewoonlijk op andere werkdagen doet. Zo schud je je brein weer helemaal wakker en is je besef van tijd doorgaans helemaal terug.
Alle besef van tijd is weg
En dan is er dat andere dingetje. Doe jij je job bijzonder graag? Ook dat gaat bepalen hoe snel je werkdag voorbijgaat. Wanneer je echt gepassioneerd met je job bezig bent, verlies je immers vaak alle besef van tijd. Dat is een goede zaak, toch? Mja, hangt ervan af. Wanneer je een strikt werkschema moet volgen, kom je zo soms wel eens in de problemen. Zoek daarom meer houvast op je werkdag met behulp van een agenda die je zo rigoureus mogelijk tracht bij te houden. Daarin noteer je wat je waar en wanneer hoort te doen. Het haalt misschien een beetje de fun uit de zaak, maar het gaat je wel helpen om meer uit je werkdag te halen.
Eén ding per keer
Tot slot: we hebben het al een paar keer gezegd. Probeer niet te multitasken tijdens je werkdag. Dat is immers nefast voor jouw productiviteit en jouw tijdsbesef. Je doet van alles wat en uiteindelijk niets (goed). In tegenstelling tot wat velen willen geloven, werk je niet sneller wanneer je meerdere dingen tegelijkertijd doet. Integendeel. Je brein is immers geprogrammeerd om maar één ding per keer te doen. Wat je wel tijd zou doen besparen, is om alles in bulk te doen. Bijvoorbeeld, eerst al je mails beantwoorden. Dan al je telefoongesprekken afhaspelen. Vervolgens een aantal meetings erachter aan en dan al je projecten (sequentieel) opvolgen. Specialisatie leidt immers tot efficiëntie. Zo heb je gelijk weer een stuk van je werkdag terug gewonnen.
Pascal Dewulf