Functioneringsgesprek of voortdurende evaluatie?
07/01/2019
Jaarlijks een beoordelings- en functioneringsgesprek of een voortdurende evaluatie? Uit een onderzoek van Protime, een specialist in onder meer tijdregistratie, blijkt dat bijna 1 op de 3 werknemers gewonnen is voor een continue beoordeling.
Er blijken van werkgever tot werkgever nogal wat verschillen te zijn in de frequentie van de beoordeling. Iets meer dan de helft van de Vlamingen (51%) krijgt jaarlijks één beoordelings- of functioneringsgesprek. Meer dan 1 Vlaming op de 5 (21%) kreeg het afgelopen jaar geen enkele keer een beoordelings- of functioneringsgesprek. Voor bijna 1 op de 6 (16%) staat er meerdere keren per jaar een beoordelingsgesprek ingepland en voor 13% maakt dit deel uit van een continu proces.
Maar wat willen de werknemers zelf eigenlijk? Uit het onderzoek van Protime blijkt dat 29% van de respondenten wil dat zijn of haar prestaties het hele jaar door geëvalueerd worden.
Permanente coaching
“Het klassieke jaarlijkse beoordelingsgesprek mag wat mij betreft afgeschaft worden. Het is een momentopname die bij veel werknemers zorgt voor extra stress”, zegt Peter s’Jongers, CEO van Protime. “Werknemers willen permanent gecoacht worden, alleen zo kunnen ze in kleinere stappen bijgestuurd worden en elke dag een beetje beter worden”, gaat hij verder.
Nadruk op talenten
De frequentie van de gesprekken is niet het enige dat volgens Protime voor evaluatie vatbaar is. 44% van de respondenten geeft aan dat de focus van evaluatie meer moet liggen op de toekomst, op de persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden en talenten. Alle generaties zijn deze mening toegedaan. “We zijn er ons van bewust dat we met z’n allen langer zullen moeten werken in een sterk veranderende arbeidsmarkt. Terwijl jongere werknemers al vaker goed begeleid worden, willen ook oudere generaties weten hoe ze hun talenten de komende jaren kunnen inzetten om hun rol en positie binnen het bedrijf te kunnen handhaven”, aldus Peter s’Jongers.
Mieke Vercruijsse